Drie tips om samenwerking tussen school en ouders te verbeteren 22 maart 2018

Ouderbetrokkenheid is een van de belangrijkste pijlers van goed onderwijs. Maar hoe geef je al school vorm aan de ouderbetrokkenheid? Drie tips om de ouderbetrokkenheid binnen de school aandacht te geven.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat kinderen hun talenten meer ontplooien, zich meer welbevinden en betere resultaten halen op school als hun ouders en leraren meer samenwerken. Ook voor het vorm geven aan de identiteit van de school is heldere communicatie met en betrokkenheid van ouders essentieel.

Ouderbetrokkenheid meer dan ouderparticipatie

Driestar onderwijsadvies begeleidt scholen om de ouderbetrokkenheid vorm te geven. We doen dit vanuit een heldere visie. Ouderbetrokkenheid is meer dan ouderparticipatie. In onze visie moeten ouders als eerstverantwoordelijken en eindverantwoordelijken worden gezien voor opvoeding en onderwijs. Zij hebben de opdracht om hun kinderen op te voeden.
Opvoeding vindt niet alleen plaats binnen het gezin, maar juist ook in de bredere gemeenschap van school, kerk en samenleving. Bij ouderbetrokkenheid gaat het niet alleen om het cognitieve leren maar ook om de opvoeding in de meest brede zin van het woord.
Een school die zich christelijk noemt en daarmee aangeeft zich ook op opvoeding en vorming te richten, moet zich bewust zijn dat daarmee de samenwerking met ouders (ouderbetrokkenheid) belangrijker wordt.
Hieronder drie tips om ouderbetrokkenheid binnen de school aandacht te geven:

1. Werk altijd vanuit een heldere visie op ouderbetrokkenheid
Het is belangrijk dat school en ouders, het liefst gezamenlijk, nadenken over een visie op ouderbetrokkenheid. Het gaat dan niet alleen om een paar mooie zinnen op papier zetten, maar vooral samen nadenken over hoe die visie in de praktijk vormgegeven wordt. Het uitspreken van verwachtingen is hierbij erg belangrijk. Daarnaast is het goed om samen na te denken over de 6 aspecten van ouderbetrokkenheid.

2. Communicatie is maar één aspect van ouderbetrokkenheid
Veel scholen denken direct aan communicatie als het over ouderbetrokkenheid gaat. Natuurlijk is communicatie een belangrijk aspect. Maar alleen het geven van een training of een gesprek met de ouders is niet voldoende. Dat zorgt namelijk niet voor duurzame verbetering van het samenwerken tussen school en ouders.
 
Het kan heel zinvol zijn om als schoolleider eens met een paar ouders de nieuwsvoorziening van de school onder de loep te nemen. Is de informatie relevant voor de ouders? Helpt het hen om hun kind thuis te ondersteunen en écht betrokken te zijn? Het belangrijkste aspect is echter de betrokkenheid van ouders bij het leren.

3. Betrek ouders vooral bij vorming en leren
Samenwerking rond leren werkt! Vertel de ouders hoe de juf of meester de sommen uitlegt en waarom op deze manier. Zet in de nieuwsbrief eens wat links naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!  Het is prima dat ouders in de school zijn die bij het overblijven de kinderen onder hun hoede nemen. Het kan nodig zijn dat ouders participeren in een bestuur of commissies. Uit onderzoek blijkt echter dat dit weinig tot geen effect heeft op het leren en de ontwikkeling van kinderen. Wat wel een positief effect heeft, is als ouders betrokken zijn op het leren van hun kind. Daarom is de samenwerking rond het leren en de opvoeding het belangrijkste aspect van ouderbetrokkenheid.

Duurzaam werken aan het verbeteren van ouderbetrokkenheid

Driestar onderwijsadvies heeft een programma ontwikkelt om duurzaam met scholen te werken aan het verbeteren van ouderbetrokkenheid. Op deze manier versterk je echt de wederzijdse betrokkenheid tussen ouders en school.

Nodig ons gerust eens uit om te kijken hoe we het programma kunnen afstemmen op jouw school. Een kosteloos vrijblijvend gesprek kan jou motiveren om de volgende stap te zetten om de wederzijdse betrokkenheid te vergroten.
 
Klik hier voor een vrijblijvend gesprek over ouderbetrokkenheid op jouw school
 

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".