Drie routes voor herregistratie schoolleiders 18 maart 2019

Als Registerdirecteur Onderwijs (RDO) moet je je iedere vier jaar opnieuw registreren in het Schoolleidersregister PO . Daarmee laat je zien dat je blijft professionaliseren. Welke route past het best bij jou? We helpen je graag bij je herregistratie!


Als schoolleider blijf je leren. De complexiteit van de vraagstukken waar je school mee te maken heeft, de dynamische omgeving van het onderwijs én je eigen professionaliseringsbehoefte veranderen voortdurend en dat vraagt om voortdurende ontwikkeling.
 
Ontwikkelen doe je natuurlijk het beste op een manier die bij jou past. Kies daarom voor herregistratie een professionaliseringsroute die aansluit bij jouw praktijk en behoefte. Je kunt kiezen voor een door de NVAO geaccrediteerde masteropleiding, maar ook voor professionalisering aan de hand van de volgende professionaliseringsthema’s:

  1. Persoonlijk leiderschap
  2. Regie en strategie
  3. Kennis- en kwaliteitsontwikkeling
  4. In relatie staan tot de omgeving
  5. Omgaan met verschillen
  6. Leiding geven aan verandering
  7. Toekomstgericht onderwijs
  8. Wildcard

Zie de website van het schoolleiderregister PO voor een toelichting op de thema’s.
 
KOC diensten, Driestar managementadvies en VGS academie begeleiden je graag bij je ontwikkeling en ontzorgen je bij je herregistratie. Er zijn daarbij verschillende mogelijkheden om je leerproces vorm te geven:

  1. formeel leren via leergangen,
  2. informeel leren in je dagelijkse praktijk
  3. of een combinatie van formeel leren en informeel leren.

1. Formeel leren (leergangen)

Rondom bovenstaande thema’s kun je een opleiding, cursus of training volgen. Je vindt het professionaliseringsaanbod in het Schoolleidersregisterer PO, beoordeeld en goedgekeurd door de commissie Certificering.
 
Wat wij kunnen bieden
VGS Academie en Driestar managementadvies bieden onder de vlag van Pentanova, opleiding voor schoolleiderschap, drie leergangen aan:

1. Ontwikkelen personeel en organisatie;
  • ‘Kennis- en kwaliteitsontwikkeling’ (alle deelthema’s);
  • ‘Leidinggeven aan verandering’ (geheel thema);
  • ‘Organisatie van de school’ en ‘HR-beleid’ (uit: ‘Regie en Strategie’);
  • ‘Omgaan met andere organisaties’ en ‘Omgaan met (demografische) ontwikkelingen’ (uit: ‘In Relatie staan tot de omgeving’);
  • Omgaan met verschillen als team (uit: ‘Omgaan met verschillen') 

2. Financieel management en goed bestuur;
  • ‘Omgaan met (demografische) ontwikkelingen’ (uit: ‘In Relatie staan tot de omgeving’)
  • ‘Omgaan met het bestuur’ (uit: ‘In Relatie staan tot de omgeving’)
  • ‘Omgaan met andere organisaties’ (uit: ‘In Relatie staan tot de omgeving’)
  • ‘Inrichting van het onderwijs’ (uit: ‘Regie en Strategie’)
  • ‘Organisatie van de school’ (uit: ‘Regie en Strategie’)
  • ‘Bedrijfsvoering’ (uit: ‘Regie en Strategie’)

3. Werkplaats leidinggevenden
  • ‘Persoonlijk leiderschap’ (geheel thema)
  • ‘Leidinggeven aan verandering’ (geheel thema)
Deze leergangen zijn uniek door de inhoud en omdat ze meerdere thema’s voor schoolleiders afdekken. Leergang 1 en 2 dekken samen drie professionaliseringsthema’s af, namelijk Regie en strategie, kennis- en kwaliteitsontwikkeling en In relatie staan tot de omgeving; leergang 3 behandelt de thema’s Persoonlijk leiderschap en leidinggeven aan veranderingen gecombineerd met 1 óf 2 heb je dan in totaal op 3 thema’s je professionalisering binnen. In alle leergangen doen we leren en ontwikkelen samen. In een aantal bijeenkomsten krijg je theoretische verdieping die je kunt koppelen aan jezelf als persoon en jouw eigen schoolpraktijk. 

2. Informeel leren in de praktijk

In je dagelijkse beroepspraktijk ben je voortdurend bezig met ontwikkeling. Dat noemen we informeel leren. Als je daar bewust mee bezig bent, geeft het je de mogelijkheid optimaal af te stemmen op je eigen leervoorkeuren, beginsituatie en de context van je school. Informeel leren is net zo waardevol als formeel leren en kan daarom meegenomen worden voor de herregistratie. Onder de definitie die het Schoolleidersregister PO hanteert voor informeel leren, vallen álle vormen van leren waarvan je zelf vindt dat ze bijdragen aan je ontwikkeling als schoolleider.

Dat kan bijvoorbeeld zijn:
  • intervisie met collega-schoolleiders;
  • een boek lezen;
  • een korte cursus volgen;
  • een congres bezoeken;
  • een nieuwe methode implementeren.
Om informeel leren mee te laten tellen voor herregistratie moet je een valideringsgesprek voeren met een professioneel beoordelaar. Je moet dan aan de hand van leerervaringen in je eigen praktijk kunnen aantonen dat je een substantiële ontwikkeling hebt doorgemaakt op een van de professionaliseringsthema’s.
 
Wat wij kunnen bieden
Driestar managementadvies, VGS Academie en KOC Diensten helpen je graag bij deze vormen van informeel leren. Dat kan in de vorm van netwerkleren met een groep schoolleiders of een individueel traject binnen jouw eigen school of scholengroep. Onze (onderwijs)adviseurs bieden op verschillende deelthema’s inhoudelijke trajecten aan voor een groep schoolleiders (netwerkleren) of aan de hand van je eigen leervragen. In alle gevallen wordt kennis zowel door onze adviseur als door jullie zelf ingebracht. Wij zorgen ervoor dat deze trajecten optimaal aansluiten op het valideringsproces door de professioneel beoordelaar namens het Register.
 
Adviseurs van Driestar managementadvies kunnen je helpen bij de volgende thema’s:
  • Persoonlijk leiderschap
  • Regie en strategie
  • Kennis- en kwaliteitsontwikkeling
  • In relatie staan tot de omgeving
  • Omgaan met verschillen
  • Leiding geven aan verandering

Bij KOC Diensten kun je terecht voor de thema’s persoonlijk leiderschap, omgaan met verschillen, leiding geven aan verandering, toekomstgericht onderwijs en wildcard. 

De VGS  heeft expertise op de thema’s regie en strategie, kennis- en kwaliteitsontwikkeling, in relatie staan tot de omgeving, leidinggeven aan verandering en wildcard.

Validering informeel leren door KOC Diensten
Je kunt de ontwikkeling op het thema dat je wilt afronden laten valideren door een professioneel beoordelaar. Een professioneel beoordelaar is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO. KOC Diensten kan (behalve op het thema toekomstgericht onderwijs) op alle professionaliseringsthema’s de validatie verzorgen. Neem daarvoor contact op met dhr. L.G. (Leon) Bolier. Na een positieve beoordeling ontvangt je een certificaat. Dat certificaat kun je uploaden in het register om daarmee het betreffende thema of deelthema af te ronden.

Meer nieuws