Doorlopende leerlijnen CED-groep voor ZML en VSO 19 november 2018

Veel speciale scholen die werken met de module leerlijnen in ParnasSys, maken gebruik van de leerlijnen van de CED-groep. Er zijn nu nieuwe leerlijnen beschikbaar voor Rekenen en Schriftelijke taal, met doelen voor ZML én VSO.

Pakketten

De nieuwe leerlijnen zijn voor scholen met een so- en een vso-afdeling, zodat ze een doorgaande lijn kunnen creeëren. De leerlijnen zijn opgebouwd uit 16 niveaus, geschikt voor 4- tot 20-jarigen. In de module leerlijnen was al een gecombineerd pakket beschikbaar, samengesteld uit de zml- en vso-leerlijnen. In dit pakket zijn de nieuwe doorlopende leerlijnen nu ook toegevoegd. Scholen die starten met het gebruik van de leerlijnen, maken een keuze of ze de bestaande leerlijnen, of de nieuwe doorlopende leerlijnen willen gebruiken. De CED-groep blijft voorlopig ook beide aanbieden.

Rekenboog

In het losse pakket Rekenboog is de nieuwe doorlopende leerlijn Rekenen ook toegevoegd. Ook hierin kan een school zelf een keuze maken. Op dit moment zijn er bij deze nieuwe doorlopende leerlijn geen verwijzingen zijn naar de katernen van Rekenboog, waardoor veel scholen liever werken met de al bestaande leerlijnen inclusief bronnen.

Ook gebruiken?

Voor scholen die al werken met de leerlijnen, zijn we terughoudend om te adviseren nu al over te stappen. De doorgaande leerlijnen zijn immers pas voor twee leergebieden beschikbaar, mogelijk volgen binnenkort Sociaal gedag en Leren leren. Bovendien heeft het overstappen op de nieuwe leerlijnen grote consequenties voor de beginsituatie en vorderingen die zijn vastgelegd in de module. Voor scholen die over willen stappen, is er een apart pakket ‘CED doorlopende leerlijnen’ beschikbaar, met daarin alleen de nieuwe doorlopende leerlijnen voor Rekenen en Schriftelijke taal.

Wil je overleggen wat in jullie situatie het beste is? Dan kun je contact opnemen met Bertine Haverhals.
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.