Door memoriseren met modellen-aanpak naar sgp-beheersing 7 maart 2018

Een blijvend probleem voor veel kinderen bij rekenen is het memoriseren en het automatiseren. Lees hier meer over de ondergrond-aanpak om jouw leerlingen te helpen met dit probleem.

Binnen rekenen ontstaan met name rondom het memoriseren blijvende problemen bij kinderen. Er bestaan weliswaar enkele efficiënte aanpakken om te zorgen dat de directe koppeling van de som aan het antwoord snel gaat, maar dat gebeurt meer dan eens zonder een goede ondergrond. Die ondergrond moet bestaan uit een vlotte beheersing van onderliggende modellen. In deze bijdrage wordt ingegaan op zo’n ondergrond-aanpak.

Waarover hebben we het precies?

Het gaat om het optellen en aftrekken tot en met tien. Volgens het handelingsmodel begin je eerst met concreet handelen. Dit handelen is (a) eerst uitspelend, daarna (b) leggend met materiaal zoals fiches, vervolgens (c) met gestructureerd materiaal. Denk hierbij aan een rekenrek of kralenstang.  Deze wordt gevolgd door (d) modellen. Daarna (e) wordt door kale sommenmakerij al grotere vlotheid verwacht die leidt tot (f) sgp-beheersing. De sgp-beheersing is: een opgave snel, goed én permanent kennen.

Waar kan het probleem zitten?

Kinderen oefenen te weinig intensief met de overgangen van gestructureerde efficiënte materialen naar efficiënte modellen om vervolgens door te schakelen naar kale opgaven. De stappen naar eerst de modellen en vervolgens de kale sommen zijn voor rekenzwakke kinderen vaak te groot. Daar moet meer geleidelijkheid in aangebracht worden. Tevens  moet voor overlap worden gezorgd om inzichtelijk te maken wat er in de gestructureerde materialen hetzelfde is als in de modellen. Tenslotte is de factor tempo van belang.

Naar een aanpak toe

We hebben een pakketje ontwikkeld dat de bovenstaande problematiek en de drie genoemde vereisten in zich heeft. We verspreiden dat niet zo maar. Dan is het middel erger dan de kwaal. In een gesprek van ongeveer een uur leggen we dit graag uit en ben je eigenaar van het genoemde memoriseren met modellen-pakketje. Je kunt contact opnemen met Kees Geluk.
 
Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Ga dan  naar de pagina.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".