Diagnostisch rekeninstrumentarium voor dyscalculie 5 februari 2018

De werkgroep Dyscalculie van Driestar educatief heeft de achterliggende jaren een diagnostisch rekeninstrumentarium ontwikkeld voor kinderen met ernstige rekenproblemen.

Het oorspronkelijk ingewikkelde instrument hebben we zo gebruiksvriendelijk mogelijk weten te maken zodat het makkelijk hanteerbaar is en toch diepgaande informatie oplevert. Het is vooral toegesneden op zwakke rekenaars die in het dyscalculietraject van het landelijke protocol zitten.

De makkelijke hanteerbaarheid komt door de zogenaamde schrijfkijkers. De term schrijfkijker bedoelt te zeggen dat je al lezend en kijkend weet wat je moet zeggen en doen bij de afname èn dat je tegelijk op makkelijke wijze kunt noteren wat je hebt gehoord en gezien. Het is een lees- en schrijfdocument ineen. Heb je een onderdeel afgerond, dan wordt steeds aangegeven wat je vervolgens kunt gaan onderzoeken.

Primaire en secundaire onderdelen

Het instrumentarium bestaat uit zwart gedrukte onderdelen en grijs gedrukte onderdelen. De zwart gedrukte onderdelen zijn primair van aard; de grijs gedrukte onderdelen zijn secundair van aard. Die kun je eventueel overslaan. Secundair wil niet zeggen dat het onbelangrijk is, maar het is vaak lastig deze toets-gegevens ervan op eigen houtje om te zetten in goed inzetbare adviezen voor een effectieve aanpak. Hiervoor kun je ook gebruik maken van een deskundige van Driestar Educatief.

Vier-hoofdlijnenmodel

De volgorde van de onderdelen zorgt ervoor dat je steeds dieper kunt afdalen in de problematiek. De volgorde is opgesteld volgens het zogenoemde vier-hoofdlijnen-model:
- Eerst vlot rekenen,
- dan strategie-ontwikkeling (met als onderafdeling strategie-elementen), daarna
- begripsontwikkeling en tenslotte
- toepassingsontwikkeling
(Het vier-hoofdlijnen-model heeft een andere volgorde, maar bij diagnostiek wordt de hier gebruikte volgorde gehanteerd.)

Wat je met het instrumentarium kunt

Met een schrijfkijker kun je van een leerling:
- het beheersingsniveau vaststellen (in dle-termen);
- inzicht krijgen in de oplossingsprocessen (strategieën);
- hiaten opsporen (strategie-elementen);
- te weten komen wat daaraan ten grondslag ligt (begripsvorming) en
- te weten komen of de leerling de rekenkennis ook toe kan passen.

Leeskijker

Na verschillende afnames ga je het al meer in je vingers krijgen. In dat stadium kun je gebruik maken van de zogenaamde leeskijkers. Dit zijn compacte en zeer korte samenvattingen van de schrijfkijkers.  Je noteert dan gewoon op een blanco papier en gebruikt de leeskijker als snelle leeshulp. Je bent dan eigenlijk een diagnostisch rekengesprek aan het voeren.

Meer weten

Om de schrijf- en leeskijkers goed te kunnen gebruiken in de school bieden wij een cursus voor een subteam binnen uw school: Diagnosemodule dyscalculie. De leeskijker voor het rekenen tot en met 10 kunt u als voorbeeld gratis opvragen bij één van de volgende collega’s van de werkgroep: Jeroen van Rumpt en Kees Geluk.
 

Meer nieuws