"De meeste leerlingen kennen de inhoud van de Dordtse Leerregels niet" 29 mei 2019

“De taal van de Dordtse Leerregels staat ver van onze leerlingen af en de thematiek lijkt niet meer van deze tijd. De meeste leerlingen kennen de naam van de Dordtse Leerregels niet eens, laat staan dat ze iets van de inhoud weten,” zegt drs. Henk Vermeulen.


Maar over de thematiek van de Leerregels valt in het onderwijs volgens hem meer te zeggen. Samen met dr. Bram Kunz schreef hij ‘Dordt dichtbij, de Dordtse Leerregels in de school’. De auteurs stellen de vraag waar de Leerregels leraren kunnen inspireren en waar ze een confronterende spiegel voorhouden. CIP.nl stelde Vermeulen een aantal vragen. Lees het hele artikel hier.

Meer nieuws

    • PLG helpt bij vormgeven les

      Een professionele leergemeenschap (PLG) van docenten kan hen helpen om hun lessen meer expliciet vorm te geven vanuit christelijk perspectief, zo blijkt uit een pilotonderzoek van het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

    • Studiemiddag jeugdliteratuur 25 september

      Op 20 maart zou de studiedag gehouden worden over het thema ‘Lezen is kiezen’. Door de coronacrisis moesten we de bijeenkomst annuleren.

    • Lesvoorbeelden vanuit christelijk perspectief

      Het kan een behoorlijke opgave zijn om een gewone vakles te geven vanuit een christelijk perspectief, zonder dat het gekunsteld wordt.

    • Taalpunt NL wordt Kapitaal

      De vo-methode Nederlands Taalpunt NL wordt volledig herzien en verdient daarom een nieuwe naam. Om tot een goede naam te komen, zetten we een prijsvraag uit onder alle leerlingen van de reformatorische vo-scholen. Dat leverde maar liefst 248 inzendingen op!

    • Begin je nieuwe schooljaar waardevol!

      Ooit ontdekt dat elke les die je geeft iets te maken heeft met een Bijbelse waarde? Mooi om dat deze zomervakantie eens te laten bezinken. Ontdek hier hoe waardenonderwijs jou kan helpen bij het vormgeven van de christelijke les.