Cursus dyslexiespecialist 3.0 gaat bijna starten: er is nog plek! 19 januari 2023

Er zijn nog plekken over voor de cursus Dyslexiespecialist 3.0! Maak kennis met het nieuwe dyslexieprotocol 3.0 (vanaf 1-1-2022) en blijf up-to-date van de laatste ontwikkelingen van dyslexie.

Meld je aan voor de cursus Dyslexiespecialist 3.0

Kan ik binnen de kleutergroep al signalen opvangen van leerlingen die mogelijk dyslexie hebben? Hoe en wanneer komt een leerling in aanmerking voor een dyslexieonderzoek? Wat zijn de vernieuwde eisen per januari 2022? Welke sociaal- emotionele gevolgen kan dyslexie voor een leerling hebben en hoe begeleid ik die op een goede manier? Zomaar wat vragen die je mogelijk zelf wel eens gesteld hebt als je te maken hebt met het thema dyslexie in de dagelijkse schoolpraktijk.

Voor wie?

De cursus dyslexiespecialist 3.0 is ontwikkeld voor leerkrachten, rt’ers, ib’ers en dyslexiecoaches van de (speciale-)basisschool. Kortom: voor iedereen die in zijn of haar werk regelmatig te maken krijgt met leerlingen met dyslexie en graag meer kennis wil opdoen over dit lees- en spellingprobleem. Na het volgen van deze cursus ben jij als dyslexiespecialist hét aanspreekpunt binnen je school voor alle vragen van collega’s en ouders én ben je up-to-date van de laatste wijzigingen in het dyslexieprotocol 3.0.

Wat leer je?

De cursus bestaat uit vijf online bijeenkomsten van 2 uur, waarin we met elkaar nadenken over theoretische achtergronden, praktische handvatten voor het begeleiden van dyslectische kinderen in en buiten de school en sociaal-emotionele problematiek die vaak samengaat met ernstige dyslexie, zoals bijvoorbeeld faalangst. Ook zullen we je meenemen in het nieuwe dyslexieprotocol 3.0, die per januari 2022 als leidraad wordt gebruikt en is er ruimte voor eigen inbreng van casuïstiek.

De praktijk

In de cursus is naast aandacht voor de theorie ook aandacht voor het toepassen van wat je leert in de praktijk. Hiervoor moet na iedere avond een huiswerkopdracht worden gemaakt. De opdrachten zijn vooral betekenisvol en praktisch, zodat je er in je werk direct wat aan hebt. Daarnaast wordt tijdens of na het afronden van de cursus een take-home tentamen gemaakt. Hiervoor mag het protocolboek dyslexie groep 5-8 worden gebruikt. Nieuwsgierig geworden? Geef je dan nu op! De eerste online avond start op 14 februari 2023.

Meer nieuws

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.

    • Cedeo-erkenning voor Driestar onderwijsadvies: 'Kundige adviseurs, trainers en begeleiders'

      Op 15 februari 2024 is Driestar onderwijsadvies opnieuw Cedeo-erkend voor haar onderwijsadviesdienst. De Cedeo-erkenning is gebaseerd op klanttevredenheidsonderzoek. Tweejaarlijks vindt een uitgebreide audit plaats. Deze audit is in de achterliggende maanden steekproefsgewijs uitgevoerd onder tien scholen uit ons klantenbestand.

    • Dr. Paul Visser: 'In de stad steeds meer mensen overtuigd van unieke boodschap evangelie'

      Nederlanders willen graag in de stad wonen. Steden als Amsterdam en Utrecht groeien. Het aantal christenen in steden neemt echter af. In heel ons land staat het christelijk en reformatorisch onderwijs onder druk, maar in de stad is deze druk nog sterker.

    • ‘Zal ik dan toch mijn Engels gaan verbeteren?’

      Een vraag die jij jezelf misschien al lang stelt, maar waar je nog niets mee hebt gedaan. ‘Zal ik dan toch een cursus Engels gaan doen, om mijn taalvaardigheid te verbeteren?' Dat snappen wij helemaal.

    • Terugblik symposium Het Jonge Kind: een dag vol inspiratie

      Ongeveer 200 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 31 jan. het symposium Het jonge kind. Vanwege het feit dat binnen 10 dagen het symposium vol was geboekt, was er ook de mogelijkheid om via een livestream het ochtendprogramma bij te wonen.