Cursus Doe meer met Bas 20 april 2017

Mayke en Jeanine volgen de cursus Doe meer met Bas. Zij vertellen in dit bericht over hun ervaringen met deze cursus.

“Wij, Mayke en Jeanine, volgen de cursus Doe meer met Bas om peuters te helpen die achterlopen in hun ontwikkeling of die extra uitdaging nodig hebben. We hebben in deze cursus geleerd om te werken in kleine groepen. Zo heb je meer aandacht voor de peuters en kun je ze individueel verder helpen in hun ontwikkeling. In een van de thema’s is rekenen met peuters behandeld.

We kregen als tip mee om de kinderen samen te laten werken om tot één eindwerkstuk te komen, en zijn daarmee aan de slag gegaan. We hebben op een kleed een grote bak met verschillende blokken neergezet, en vier peuters verteld dat de hokken van boerderijdieren stuk waren. Het is hun taak samen de hokken opnieuw te bouwen. De dieren die in de hokken moeten, zijn groot of klein, van sommige dieren waren er heel veel en van andere weinig. Daar moet de grootte van het hok op aangepast worden. Als de kinderen aangeven dat de hokken klaar zijn, zijn er nog hokken niet helemaal dicht. Dat probleem leggen we aan hen voor. Samen komen ze uiteindelijk tot een oplossing.
 
Tijdens dit soort opdrachten ben je niet alleen bezig met rekenen maar ook om actief de woordenschat van peuters te vergroten. “
 
Meer informatie over de cursus Doe meer met Bas? Klik hier.

Meer nieuws

    • Arjan van Tol nieuwe manager pabo

      Het college van bestuur van Driestar educatief heeft op 21 november Arjan van Tol benoemd als manager in het hogeschoolmanagementteam, met als portefeuille de pabo.

    • Kaartspel Reflectleren helpt je de juiste reflectievragen te stellen

      Reflectie in dialoog stimuleert professionals meer in hun ontwikkeling dan individuele reflectie. Jezelf en anderen de goede vragen stellen is lastig. Reflectleren helpt je hierbij! 

    • Schrijf je eigen boek

      Je eigen boek schrijven: een fantastische leesbevorderingsactiviteit voor alle kinderen, maar zeker ook geschikt voor de hoogbegaafde leerlingen in je groep!

    • Binnenkort beschikbaar: leerlijn voor anderstaligen

      Steeds meer scholen krijgen te maken met nieuwkomers- en asielzoekerskinderen binnen de school. Deze leerlingen zijn anderstalig, waardoor de Nederlandse taal op de tweede plek komt. Hierdoor hebben veel leerlingen te maken met een taalachterstand.  Binnenkort is een leerlijn in ParnasSys beschikbaar speciaal voor anderstaligen.

    • Leerlijn hoogbegaafdheid een succes op Christiaan Huygens afdeling

      De leerlijn Kader voor ontwikkeling, met doelen voor hoogbegaafde leerlingen, wordt enthousiast ontvangen door scholen. Deze leerlijn is beschikbaar binnen de module leerlijnen in ParnasSys. Ook de Christiaan Huygens afdeling in Dronten en Zeewolde is erg tevreden: “De leerlijn sluit naadloos aan bij onze doelgroep en ons onderwijs”.