Correct invoeren van toetsscores van adaptieve toetsen in ParnasSys 21 maart 2017

Ben jij er zeker van dat op jouw school alle scores van de laatste toetsperiode correct zijn ingevoerd? Hoe ben je bijvoorbeeld omgegaan met het invoeren van de scores van adaptieve toetsen? Als je een trendanalyse wil maken, moet je er wel vanuit kunnen gaan dat de resultaten die je analyseert, correct zijn!

Het antwoord op deze vraag is namelijk van groot belang voor het ophalen en analyseren van analyseoverzichten in ParnasSys zoals ‘Groepsanalyse’ en ‘Schoolanalyse’. En dan met name de trendtabellen van deze beide overzichten. Wil je een handig stappenplan gebruiken om deze overzichten op te halen? Klik dan hier.

Correct groepsgemiddelde

Waar het om gaat, is dat adaptieve toetsen vaak individueel ingevoerd worden. Op dat invoerscherm wordt de vraag ‘Meetellen inspectie?’ gesteld. Die staat standaard op ‘Nee’. Maar deze moet bij de reguliere toetsmomenten op ‘Ja’ gezet worden om de vaardigheidsscore van deze adaptieve toets mee te laten tellen met de vaardigheidsscores van de andere kinderen van de groep. Zo krijg je correct groepsgemiddelde in vaardigheidsscores en een correct groepsniveau uitgedrukt in niveauwaarde. Bij de overzichten is dan een getal  met een * te zien. Dat betekent dan dat er een over meerdere adaptieve scores meegenomen zijn in het groepsgemiddelde. In de ‘n-kolom’ zie je dat 1 van de 27 leerlingen een adaptieve toets heeft gemaakt.


Waarom zou je adaptieve toetsscores mee laten tellen met het groepsgemiddelde? Of waarom niet? Op die vraag moet je zelf antwoord geven. In ieder geval is het zo dat de onderwijsinspectie sinds 1 februari 2016 geen normen meer hanteert voor tussentijdse toetsen. Dus al komt het groepsgemiddelde iets lager uit is dat geen probleem. Het gaat om groei met betrekking tot het volgende toetsmoment, dan uiteraard ook weer inclusief de adaptieve score(s).

Controleren

Ben je er niet helemaal zeker van dat de invoer juist is? Dan zijn er verschillende manieren om dit te controleren.
  1. Je kunt per leerling de toetsen op het scherm tonen. Als er dan in de kolom ‘Individueel’ een ‘Ja’ staat, betekent dit dat de toets individueel is ingevoerd. Deze toets kun je dan bewerken (potloodje). Dan zie je het invoerscherm en daar kun je dan alsnog de vraag over het meetellen met ‘Ja’ beantwoorden.
  2. Je kunt ook het overzicht ‘Niet-methodetoetsverzamelstaat’ opvragen met bepaalde specificaties. Het overzicht toont dan soms zwarte en soms grijze cellen.
           zwart betekent: individueel ingevoerd en telt niet mee voor inspectie/trendtabellen; * betekent: adaptieve toets; getal is hier vaardigheidsscore.
           grijs betekent: individueel ingevoerd en telt wel mee voor inspectie/trendtabellen

Overzicht-ParnasSys.png

Klik hier om het hele overzicht te zien.

Ten slotte dan nog de juiste keuzes in het printmenu. Bij ‘Toetsweergave 1’ en ‘Toetsweergave 2’ kunnen natuurlijk andere weergaven gekozen worden dan hier afgebeeld; bijvoorbeeld Niveauwaarde en Schaalscore (=vaardigheidsscore).

Bij de keuze ‘Uitsluitend eindresultaten’ kun je in sommige gevallen ‘ja’ laten staan.

Lees verder in dit nieuwsbericht of neem voor vragen, opmerkingen en meer informatie contact op met onderwijsadviseur G. (Bert) van der Mel.

Meer nieuws