Conferentie 'Leren in een digi(taal) tijdperk': een inspirerende middag 27 november 2018

"Hij die wil, vindt een mogelijkheid. Hij die niet wil, vindt een reden." De conferentie 'Leren in een digitaal tijdperk' van de Projectgroep Leren 2020 van afgelopen donderdag was een succes.

Neuroloog Dr. Barend van Kooten sprak deze eerste zin uit tijdens de mini-conferentie Leren in een digi(taal) tijdperk. “Leerlingen kunnen net zo goed als vroeger een uur lezen. Alleen, er komt nu steeds meer tussendoor. Ze moeten leren om maatregelen te nemen om te zorgen dat er minder tussendoor komt!”.
“Je hebt de keus om een disruptieve ontwikkeling in techniek te omarmen of kritisch te zijn. Die keuze stuurt sterk hoe je brein hiermee omgaat: Als je deze ontwikkeling omarmt kun je met je onbewuste brein nadenken hoe je er mee omgaat. Als je kritisch bent, kun je vanuit je bewuste brein niet écht meer naar de mogelijkheden kijken.

DSC01972(klein).jpg

Deze tijd vraagt om de regels van het onbewuste brein goed toe te passen, je hebt die eigenschappen hard nodig in een digitale samenleving. Die vraagt om voelen, creativiteit en vanuit waarden denken. We moeten dus leren om ons brein écht anders te gebruiken dan we tot nu toe gedaan hebben. De leerkracht blijft daarbij cruciaal. Niet wat de leraar zegt, blijft hangen, maar de begeestering die hij of zij toont. In een digitaal tijdperk wordt het kennisgedeelte minder belangrijk. Het gaat erom dat de leerkracht iemand op zijn bestemming brengt en met de leerling meeleeft. Zet daarom in de opleiding van leerkrachten in op de vorming van het onbewuste door deze ervaringen op te laten doen.

DSC01967-2-(klein).png

Een warm pleidooi om in het onderwijs kennis te koppelen aan ervaren en daardoor het onbewuste vormen. Dit sluit naadloos aan op de ontwikkeling in het onderwijs waarbij attitudevorming steeds belangrijker wordt. Al is het maar dat ‘kennis leren’ (bewust) stuit op weerstand als het gaat om mediawijsheid. Door affectief en gedragsmatig te leren én daarnaast op zoek te gaan naar de dissonant, ben je bezig met diep leren waarbij je het onbewuste gaat vormen. Inspirerend!

- Sjaak Jacobse, onderwijsadviseur.

DSC01976(klein)-(1).jpg


 

Meer nieuws