Christelijke opvoeding is meer dan voorlezen uit de kinderbijbel Geplaatst op 14 mei 2018

Kinderbijbelverhalen voorlezen en psalmen zingen zijn mooie onderdelen van christelijke opvoeding. Toch is er meer nodig om christelijke opvoeding in praktijk te brengen, stelt Kees Schimmel, docent pedagogiek, in een interview aan CIP naar aanleiding van de cursus Christelijke pedagogiek.

“Mijn vrouw en ik hebben onze twee kinderen grootgebracht met het voorlezen van kinderbijbelverhalen, zingen van de psalmen en het vieren van de christelijke feesten. In die zin is er in de loop der jaren weinig veranderd. Het verschil met mijn tienerjaren is dat onze kinderen er in de samenleving vaker alleen voor komen te staan. Daarnaast hebben opvoeders vandaag de dag te maken met de digitalisering. Hoe gaan we daarmee om?”

Tijdens de cursus Christelijke pedagogiek wordt ingegaan op onder andere op het nut, betekenis en doel en gewetensvorming van christelijke pedagogiek. Kees Schimmel: “Het doel van de cursus is dat de deelnemers ontdekken hoe waardevol christelijke opvoeding is en zich bezinnen op de wijze waarop zij hun kinderen opvoeden. Mijn streven is niet dat mensen hun manier van opvoeden gaan aanpassen, maar kritisch kijken naar hun eigen rol in de opvoeding. Terugvallen op kinderbijbelverhalen en kerkbezoek is een te dunne basis. Opvoeding zou gestalte moeten krijgen vanuit drie kernwaarden: geloof, hoop en liefde.”

Ben je benieuwd naar de cursus Christelijke pedagogiek? Ga dan naar de cursuspagina.

>> Lees het interview verder op CIP

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!