Christelijke opvoeding is meer dan voorlezen uit de kinderbijbel 14 mei 2018

Kinderbijbelverhalen voorlezen en psalmen zingen zijn mooie onderdelen van christelijke opvoeding. Toch is er meer nodig om christelijke opvoeding in praktijk te brengen, stelt Kees Schimmel, docent pedagogiek, in een interview aan CIP naar aanleiding van de cursus Christelijke pedagogiek.

“Mijn vrouw en ik hebben onze twee kinderen grootgebracht met het voorlezen van kinderbijbelverhalen, zingen van de psalmen en het vieren van de christelijke feesten. In die zin is er in de loop der jaren weinig veranderd. Het verschil met mijn tienerjaren is dat onze kinderen er in de samenleving vaker alleen voor komen te staan. Daarnaast hebben opvoeders vandaag de dag te maken met de digitalisering. Hoe gaan we daarmee om?”

Tijdens de cursus Christelijke pedagogiek wordt ingegaan op onder andere op het nut, betekenis en doel en gewetensvorming van christelijke pedagogiek. Kees Schimmel: “Het doel van de cursus is dat de deelnemers ontdekken hoe waardevol christelijke opvoeding is en zich bezinnen op de wijze waarop zij hun kinderen opvoeden. Mijn streven is niet dat mensen hun manier van opvoeden gaan aanpassen, maar kritisch kijken naar hun eigen rol in de opvoeding. Terugvallen op kinderbijbelverhalen en kerkbezoek is een te dunne basis. Opvoeding zou gestalte moeten krijgen vanuit drie kernwaarden: geloof, hoop en liefde.”

Ben je benieuwd naar de cursus Christelijke pedagogiek? Ga dan naar de cursuspagina.

>> Lees het interview verder op CIP

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.