Christelijke opvoeding is meer dan voorlezen uit de kinderbijbel Geplaatst op 14 mei 2018

Kinderbijbelverhalen voorlezen en psalmen zingen zijn mooie onderdelen van christelijke opvoeding. Toch is er meer nodig om christelijke opvoeding in praktijk te brengen, stelt Kees Schimmel, docent pedagogiek, in een interview aan CIP naar aanleiding van de cursus Christelijke pedagogiek.

“Mijn vrouw en ik hebben onze twee kinderen grootgebracht met het voorlezen van kinderbijbelverhalen, zingen van de psalmen en het vieren van de christelijke feesten. In die zin is er in de loop der jaren weinig veranderd. Het verschil met mijn tienerjaren is dat onze kinderen er in de samenleving vaker alleen voor komen te staan. Daarnaast hebben opvoeders vandaag de dag te maken met de digitalisering. Hoe gaan we daarmee om?”

Tijdens de cursus Christelijke pedagogiek wordt ingegaan op onder andere op het nut, betekenis en doel en gewetensvorming van christelijke pedagogiek. Kees Schimmel: “Het doel van de cursus is dat de deelnemers ontdekken hoe waardevol christelijke opvoeding is en zich bezinnen op de wijze waarop zij hun kinderen opvoeden. Mijn streven is niet dat mensen hun manier van opvoeden gaan aanpassen, maar kritisch kijken naar hun eigen rol in de opvoeding. Terugvallen op kinderbijbelverhalen en kerkbezoek is een te dunne basis. Opvoeding zou gestalte moeten krijgen vanuit drie kernwaarden: geloof, hoop en liefde.”

Ben je benieuwd naar de cursus Christelijke pedagogiek? Ga dan naar de cursuspagina.

>> Lees het interview verder op CIP

Meer nieuws

    • Mooie scores voor lvo-studenten bij landelijke kennistoetsen

      Studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs bij Driestar hogeschool scoren goed op de landelijke kennistoetsen in december. Bij meerdere vakken is de score 100%!

    • Stapp; bewust online – doet jouw school al mee?

      Twee vriendinnen lopen kletsend door de winkelstraten. Ze bekijken kleding en schoenen en maken terloopse opmerkingen. Ondertussen worden ze gevolgd en wordt alles dat kan leiden tot koopgedrag geregistreerd. ’s Avonds herkennen de meiden hun shopgedrag terug in het aanbod dat ze letterlijk voorgeschoteld krijgen.

    • Gedichtendag

      Hoe zwaar is taal, wat weegt een woord? ‘Wilt u het halfom of mager?’ ‘Mag ’t ietsjes meer zijn?’ vraagt de slager. ‘Aan een stukje, of in plakjes?’

    • Herhaalde oproep: Driestar educatief zoekt nieuw lid van de raad van toezicht

      In verband met het statutair aftreden van een lid zijn wij op zoek naar een nieuw lid van de raad van toezicht. Solliciteren kan tot en met 2 februari 2019.

    • “Dyslexie een beperking? Mijn kind heeft zijn eigen unieke talenten"

      Wat is dyslexie eigenlijk en hoe voelt dat voor iemand? Om dit te laten ervaren, organiseert Driestar educatief dyslexiebelevingsavonden. “Dit zou verplicht moeten zijn voor alle ouders en leerkrachten die werken met kinderen met dyslexie”, merken ouders op die hieraan meedoen.