Burgerschapsonderwijs: hoe werkt de ‘richting’ van de school door? 27 mei 2021

Op dit moment denkt elke PO- en VO-school in Nederland weer na over de burgerschapsopdracht. Die opdracht geldt voor scholen van alle ‘richtingen’. Bij Driestar educatief denken we daar dus samen met de scholen over na in het kader van het christelijk-reformatorisch onderwijs. Maar hoe doen ze dat nu op (bijvoorbeeld) een Islamitische school of een school met een pedagogische grondslag?

Een uniek online symposium op 23 juni geeft de gelegenheid om bij de buren te kijken en zo mogelijk van de buren te leren. Omdat we het belangrijk vinden dat er aandacht is voor de vraag hoe de richting van de school doorwerkt in het burgerschapsonderwijs, werken Driestar educatief en VGS mee aan de organisatie hiervan.

Online talkshow

De Eerste Kamer debatteert begin juni over de nieuwe burgerschapswet van minister Slob (Onderwijs). Als zij instemt met zijn voorstel, moeten scholen vanaf het nieuwe cursusjaar meer werk gaan maken van hun burgerschapsonderwijs. Hóe ze dat doen, mogen ze grotendeels zelf invullen. Sommige scholen zijn al behoorlijk ver met de doordenking of zelfs de uitvoering daarvan. Zes PO- en VO-scholen presenteren hun voorbeelden tijdens een online talkshow op 23 juni vanuit Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Zo hopen zij hun collega’s te inspireren om ook werk te maken van burgerschapsonderwijs dat past bij hun school en dat aansluit bij hun waarden en visie. Tijdens panelgesprekken zullen experts reageren op de presentaties. De deelnemers van deze bijeenkomst (iedereen die betrokken is bij burgerschapsonderwijs) doen ook mee: zij kunnen meepraten en vragen stellen aan de panelleden of de scholen.

Verschillende 'profielorganisaties'

Het unieke van deze talkshow zit niet alleen in de betrokkenheid van experts die reageren op praktijkvoorbeelden, maar ook in de samenwerking van verschillende ‘profielorganisaties’. Dat betekent dat scholen van verschillende levensbeschouwelijke richtingen een inkijkje geven in hun aanpak van burgerschapsonderwijs. Zowel voor beleidsmakers als leraren is het interessant om daarvan kennis te nemen en zo het eigen burgerschapsonderwijs scherper op het netvlies te krijgen. VGS en Driestar educatief vertegenwoordigen het christelijk-reformatorisch onderwijs in de organisatie van deze bijeenkomst.

Aanmelden

De bijeenkomst vindt plaats op woensdagmiddag 23 juni en duurt van 13.00 tot 17.00 uur. Het is een gezamenlijk initiatief van de profielorganisaties Verus, VOS/ABB, VBS, VGS en ISBO, van Driestar educatief en de VOO, van de sectororganisaties PO-Raad en VO-raad en van de Stichting School & Veiligheid.

Inschrijven is gratis en kan via de website van School en veiligheid. Ben jij erbij?

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.