Breng het vak Engels op een hoger plan met de cursus coördinator Engels Geplaatst op 13 december 2018

Er gaat weer een nieuwe cursus coördinator Engels van start! Tijdens vier cursus- en twee terugkomavonden adviseren onze onderwijsadviseurs je over de positie van Engels op jouw school. Misschien is jouw school al goed bezig. Misschien gebeurt er nog weinig. Deze kleinschalige cursus heeft oog en advies voor beide scholen.

Je merkt het al snel als je op een basisschool bent. Er hangen posters met Engelse woorden aan de muren. Of er is een English corner of English Street ingericht als werkplek bijvoorbeeld in een van de lokalen. Soms zie je het ook op de website welke positie het Engels in de school heeft. Belangrijker is hoe het Engels in het schoolbeleid én de leerkrachten verankerd is. Maar hoe je met je school of team zover?!

Positionering van het vak

Je moet wel van vele markten thuis zijn om het Engels op je school goed neer te zetten. Op de eerste avond van de cursus gaat het over de positionering van het vak in de school. Denk aan missie- en visievorming. Daarbij is ook aandacht voor de vorming van een groep enthousiaste collega’s die een kartrekkersrol inneemt.
Didactiek van de Engelse les.

Misschien is jouw school vooral geïnteresseerd in de lessen en dus de didactiek van het Engels. Het kan zijn dat leerkrachten hun eigen kleur aan de lessen geven. Dat is mooi, maar het kan hen veel helpen om bewustmaking aan te brengen van hoe taalverwering plaatsvindt. En welke didactiek dan het beste past. Hier gaat de tweede avond over: De didactiek van de Engelse les. Driestar onderwijsadvies biedt hier ook mooie cursussen voor aan. 

Leerlijnen en gebruik van methodes

Binnen een team kunnen de leerkrachten onderling veel verschillen. Niet alle leerkrachten voelen zich vertrouwd genoeg met het Engels in de les. Belangrijk is het dan om een vakwerkplan te maken als team. Hierin kan aan de orde komen hoe je collega’s begeleidt bij het gebruik van een methode en hoe de leerjaren op elkaar aansluiten. Dit is het thema van de derde avond: Leerlijnen en gebruik van methodes.

Concreet aan de slag

Het kan allemaal mooi op papier staan of in het team afgesproken zijn. Wat er echt toe doet is de praktijk. Hoe ga en waar ga je aan de slag met collega’s die net beginnen met Engels, of met collega’s die al jaren bezig zijn maar wat aansturing nodig hebben? Dat is het onderdeel van de vierde avond: Concreet aan de slag met het team en met jezelf.

Een halfjaar na de cursus word je uitgenodigd voor twee terugkomavonden. Dan worden de plannen en ervaringen met elkaar gedeeld.

Schrijf je hier in voor de cursus coördinator Engels.

Meer nieuws

    • Mooie scores voor lvo-studenten bij landelijke kennistoetsen

      Studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs bij Driestar hogeschool scoren goed op de landelijke kennistoetsen in december. Bij meerdere vakken is de score 100%!

    • Stapp; bewust online – doet jouw school al mee?

      Twee vriendinnen lopen kletsend door de winkelstraten. Ze bekijken kleding en schoenen en maken terloopse opmerkingen. Ondertussen worden ze gevolgd en wordt alles dat kan leiden tot koopgedrag geregistreerd. ’s Avonds herkennen de meiden hun shopgedrag terug in het aanbod dat ze letterlijk voorgeschoteld krijgen.

    • Gedichtendag

      Hoe zwaar is taal, wat weegt een woord? ‘Wilt u het halfom of mager?’ ‘Mag ’t ietsjes meer zijn?’ vraagt de slager. ‘Aan een stukje, of in plakjes?’

    • Herhaalde oproep: Driestar educatief zoekt nieuw lid van de raad van toezicht

      In verband met het statutair aftreden van een lid zijn wij op zoek naar een nieuw lid van de raad van toezicht. Solliciteren kan tot en met 2 februari 2019.

    • “Dyslexie een beperking? Mijn kind heeft zijn eigen unieke talenten"

      Wat is dyslexie eigenlijk en hoe voelt dat voor iemand? Om dit te laten ervaren, organiseert Driestar educatief dyslexiebelevingsavonden. “Dit zou verplicht moeten zijn voor alle ouders en leerkrachten die werken met kinderen met dyslexie”, merken ouders op die hieraan meedoen.