Bouw aan spel in jouw klas Geplaatst op 12 september 2018

‘Er moet een schuin dak op, want daar slaapt ook nog iemand’, zegt Ella. De leerkracht doet voor hoe het dak stevig wordt. In de bouwhoek wordt geleerd! Maar hoe krijg je meer inzicht op de kwaliteit van spelontwikkeling?

De kinderen praten over de bouwschema’s en de meetkundige begrippen vliegen door de bouwhoek: ‘Hoog, laag, dik, dun, schuin en groot!’ Leerkrachten in de onderbouw en pedagogisch medewerkers hebben dagelijks te maken met spel van kinderen. Binnen het spel van kinderen zijn enorm veel kansen om de brede ontwikkeling van het jonge kind te stimuleren. Neem bijvoorbeeld de bouwhoek.

Het spelen in de bouwhoek stimuleert de brede ontwikkeling van het kind! Maar hoe krijg je als leerkracht of pedagogisch werker meer inzicht op de kwaliteit van spel en spelontwikkeling van peuters en kleuters? En hoe kun je het belang van spel en spelontwikkeling binnen jouw team of in je eigen groep beter op de kaart zetten?
 
Driestar onderwijsadvies heeft, in samenwerking met netwerk Versterk Het Jonge Kind, een kwaliteitskaart voor spel ontwikkeld. De kaart Spel op de kaart geeft in een oogopslag weer waar het om draait bij spel en spelen.

Aan de slag met de verdiepingskaarten

Het doel van de kwaliteitskaart is dat professionals meer kennis krijgen over spel en beter inzicht krijgen op wat er nodig is om de spelkwaliteit van jonge kinderen te verbeteren. Als aanvulling op de kaart zijn er diverse verdiepingskaarten beschikbaar waar we tijdens de cursussen actief mee aan de slag willen gaan.
 
De verdiepingskaarten bestaan uit: kijkkaarten, actiekaarten, denkkaarten en inspiratiekaarten.
De kaarten zetten aan tot het nadenken over het eigen handelen, dagen de professionals uit tot verdiepende spelactiviteiten en lokken inhoudelijke discussie over spel uit. Door op deze wijze  het gesprek aan te gaan met elkaar en hierbij ook verdiepende informatie te gebruiken, kunnen we samen een goed onderbouwde visie op spel vormen en hiermee de nodige actiepunten voor je eigen spelomgeving of voor je eigen schoolorganisatie bepalen.
 
De kaarten kunnen ook gebruikt worden om het handelingsgericht werken concreet om te zetten in het speelse leren of om het spel het verdiepen.

Meer informatie

Ben je benieuwd naar de kwaliteitskaart? Download hem onderaan dit artikel.
Zou je graag aan de slag willen met de kwaliteitskaart en of met de verdiepingskaarten
Dan kun je je aanmelden voor de cursus Zet spel op de kaart! Neem contact op met onderwijsadviseur Stien Meerkerk voor meer informatie of om door te praten over de mogelijkheden voor jouw school.
 
>> Download hier de placemat Spel op de kaart (pdf)

Meer nieuws

    • Profiel van een christelijke leraar

      De schoolloopbaan van kinderen is een lange reis. Leraren trekken daarbij als gids met hen mee. Ze zijn dus zelf ook pelgrim. Met deze beelden tekent Bram de Muynck op uitnodigende wijze het karakter en profiel van een christelijke leraar.

    • Ben jij al uitgetoetst?

      Nederland is een echt toetsland. Er is nauwelijks een opleiding te vinden waar men cursisten klaarstoomt zonder toetsen. Zowel docenten als leerlingen lijken het als het summum van de opleiding te zien. Over het fenomeen toetsen valt echter wel één en ander te zeggen.

    • ROV congres: “Ouders Verbinden!?”

      Ouders en opvoeders zijn welkom op het vierde ROV congres op donderdag 8 november. Aan de hand van een interessant lezingenprogramma en verschillende workshops wordt er gesproken over het thema ‘Ouders verbinden?!’.

    • Positieve beoordeling NIO

      De Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO), is onlangs positief beoordeeld door de COTAN. De test is beschikbaar voor onder andere de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs!

    • Geurige aftrap van de campagne Samen zijn wij school

      De campagne 'Samen zijn wij school' is op 11 september afgetrapt op het Plein in Den Haag onder toeziend oog van politici. Een initiatief voor een betere samenwerking tussen ouders en leraren.