Binnenkort beschikbaar: leerlijn voor anderstaligen 21 november 2017

Steeds meer scholen krijgen te maken met nieuwkomers- en asielzoekerskinderen binnen de school. Deze leerlingen zijn anderstalig, waardoor de Nederlandse taal op de tweede plek komt. Hierdoor hebben veel leerlingen te maken met een taalachterstand.  Binnenkort is een leerlijn in ParnasSys beschikbaar speciaal voor anderstaligen.

De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) heeft voor anderstalige leerlingen doelen opgesteld wat zij moeten kunnen op het gebied van taal om na een eerste opvangjaar in te kunnen stromen in het reguliere onderwijs. Binnenkort stellen we deze doelen beschikbaar via de module leerlijnen.

Inhoud van de leerlijn

De SLO heeft speciaal voor deze doelgroep een website samengesteld. Hierop staan voor drie instroomniveaus doelen voor de leerlingen. Het gaat om de instroomniveaus groep drie, vijf en zeven. Deze worden onderverdeeld in de leerlijnen Luisteren, Gesprekken en spreken, Lezen, Schrijven, Woordenschat en Bouwstenen. Bij de leerlijnen worden bovendien suggesties gedaan voor lesmaterialen en leermiddelen die ingezet kunnen worden.

Meedenken in de ontwikkeling van leerlijn

We denken na hoe we deze inhouden het beste kunnen vertalen naar de module leerlijnen. Ben je geïnteresseerd in deze leerlijnen voor je school? Laat ons weten hoe je ze in zou willen zetten!

Geef je je gegevens door, dan brengen we je ook op de hoogte wanneer de leerlijnen beschikbaar zijn in de module leerlijnen in ParnasSys. Je kunt ons bereiken via e-mail.

Leer hier meer over de begeleiding van anderstaligen in jouw klas. 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.