Bijwerkhulp begrijpend lezen of spelling door opgeleide studenten helpt scholen 16 februari 2023

Als de resultaten bij bepaalde leerlingen in groep 4 t/m 8 op het gebied van spelling of begrijpend lezen achterblijven, bestaat de mogelijkheid om deze leerlingen bijwerkhulp te laten geven door hiervoor opgeleide studenten uit PABO-4.

Vanuit de opgedane ervaringen blijkt dat scholen echt geholpen zijn door extra handen voor bijwerkhulp en dat leerlingen hierdoor ook aantoonbaar groeiden in hun resultaten voor begrijpend lezen en / of spelling.

Na de lock-down periodes zijn hier in de afgelopen jaren diverse positieve ervaringen mee opgedaan. Scholen zijn geholpen, leerlingen groeien en tegelijk groeien de studenten in hun bekwaamheden om af te stemmen op specifieke onderwijsbehoeftes. 

Organisatie

De ondersteuning bestaat uit één keer per week een uur bijles (of voor spelling of voor begrijpend lezen) aan een groepje basisschoolleerlingen. Totaal betreft het 30 bijwerklessen van 1,0 uur aan een groepje leerlingen.

Een groepje bestaat uit pakweg 4 tot max. 6 leerlingen. De begeleiding kan digitaal plaatsvinden, waarbij de betreffende leerlingen meedoen vanuit huis. Tussentijds wordt in een traject van bijwerkhulp ook geëvalueerd met de school, studenten die de bijwerkhulp geven en een onderwijsadviseur van Driestar educatief.

Opgeleide en gecoachte studenten

De studenten die de bijwerkhulp aan groepjes leerlingen geven, worden vanuit Driestar educatief hiervoor door een onderwijsadviseur getraind en in de praktijk gecoacht op het betreffende taaldomein. Hoe geef je spellinghulp aan zwakke spellers? Hoe help je een zwakke begrijpend lezer verder?

De studenten werken met de methode die door u op school gebruikt worden voor spelling of begrijpend lezen, waardoor de aansluiting meest optimaal is. Binnen de vrije studieruimte voor het vak Nederlands krijgen de studenten hier gelegenheid voor. 

Zoek voor meer informatie gerust contact met Arie Visser (onderwijsadviseur en docent Nederlands).

Meer nieuws

    • Uitnodiging promotie Peter van Olst

      Docent Godsdienst Peter van Olst promoveert op vrijdag 20 september op zijn onderzoek naar een holistische benadering van de christelijke burgerschapsvorming van leraren in een gefragmentariseerde samenleving. Zijn proefschrift heeft de titel ‘Faithfully Connected. Holistic Teacher Formation for Shalom-Seeking Citizenship in a Fragmented Society – A Case Study.’ De promotie vindt plaats aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Van harte uitgenodigd om hierbij te zijn!

    • Driestar traint lerarenopleiders in Oeganda

      Afgelopen week heeft onze collega Piet Murre een groep van ongeveer 35 geselecteerde lerarenopleiders in Oeganda getraind. Oeganda wil 200.000 leraren upgraden naar bachelor level en daar zijn veel goede lerarenopleiders voor nodig. Daarom leiden wij vanuit Driestar hogeschool een groep goede docentopleiders op, die hun collega’s weer opleiden. Zo leiden ze in de loop van de tijd 200.000 leraren op. Dat is twee derde van alle docenten in dit land.

    • Bezuinigingen HBO

      Bezuinigingen HBO

    • Data evenementen Driestar educatief bekend!

      Data evenementen Driestar educatief bekend!

    • Scholing Artificial Intelligence

      Het afgelopen jaar heeft er binnen Driestar educatief een bezinning plaatsgevonden over het onderwerp Artificial Intelligence (AI). Onder andere is er een Studium Generale geweest in november en is er in DRS een artikel over geschreven.