Bijeenkomst rondom Internationalisering in het primair onderwijs 30 januari 2020

Internationalisering, (wereld)burgerschap; thema’s waar we in deze wereld en in het onderwijs niet meer omheen kunnen. Kinderen van nu groeien immers op in een wereld die niet stopt bij de landsgrenzen. Het onderwijs heeft de belangrijke taak om leerlingen kennis te laten maken met de internationale en interculturele samenleving. De leerlingen van nu worden wereldburgers...

Als Driestar onderwijsadvies en VGS juichen we het toe dat scholen hier in toenemende mate aandacht aan besteden. Tegelijkertijd zien we dat het ook leidt tot de volgende vragen: ‘Wat willen we onze leerlingen meegeven?’, ‘Hoe geven we internationalisering vorm binnen onze school?’, et cetera.

Rondom dit thema willen we graag in gesprek op woensdag 5 februari 2020 van 14.00 tot 16.00 uur waarbij we verder nadenken over het belang van dit thema en hoe dit vorm te geven in het basisonderwijs.
Wees welkom bij ons in Gouda en meld je aan door een mailtje te sturen naar Lydia Bor (t/m3 februari).
 

Meer nieuws

    • Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

      Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen?

    • Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

      Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

    • Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?

      Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

    • De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

      ‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan.

    • Workshop: schurend contact tussen school en ouders

      School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop.