Bevorderen van eigenaarschap en zelfmanagement? Wat kun je als leraar doen? 1 oktober 2020

Afgelopen maanden hebben veel leraren ervaren dat eigenaarschap en zelfmanagement voor veel leerlingen niet vanzelfsprekend is. Het lesgeven op afstand deed een groot beroep op leerlingen wat betreft hun zelfmanagement en het richting geven aan hun leerproces. Wat kun je als mentor of begeleider doen om zelfmanagement bij leerlingen/studenten te bevorderen zodat zij meer eigenaarschap over hun leertaken ontwikkelen en studie-uitstelgedrag leren hanteren?

Deze vraag staat centraal in de cursus, die is ontwikkeld in een samenwerkingsproject van Driestar Onderwijsadvies en Korthagen Opleidingen. De cursus bouwt voort op een promotieonderzoek van dr. Lennart Visser (Driestar hogeschool) naar studie-uitstelgedrag. Effectief bleek een aanpak gebaseerd op de methodiek van Krachtgericht coachen.

De essentie van de aanpak is:

  • het leren hanteren van de regie-ik en uitstel-ik;
  • het afstemmen op idealen en persoonlijke kwaliteiten;
  • de bewustwording van interne belemmeringen en het aanpakken ervan.
Door studenten/leerlingen hierin te begeleiden ontwikkelen zij eigenaarschap over hun eigen leerproces. De doelgroep bestaat uit mentoren en begeleiders in het vo, mbo, hbo en wo die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap over hun leertaken en het hanteren van studie-uitstelgedrag.

Meer informatie

Meer weten over deze cursus of inschrijven? Klik hier.
Meer lezen over deze aanpak? Dr. Lennart Visser, Prof. Dr. Fred Korthagen en Ellen Nuijten schreven samen een artikel over eigenaarschap bij leren in het hoger onderwijs. Download het artikel hier.

Meer nieuws

    • Post-hbo-opleiding hoogbegaafdheid: Kinderen echt zien en begeleiden in hun ontwikkeling

      Wil je meer weten over de (hoog)begaafde leerling? Wil je de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen in je school naar een hoger plan trekken? Dan is onze post-hbo-opleiding hoogbegaafdheid iets voor jou!

    • VACATURE: Opleidingsdocent/projectleider (1,0 fte)

      Vind jij het een uitdaging om een nieuw terrein van onderwijs te verkennen en te ontwikkelen? Binnen Driestar educatief starten wij een pilot rondom het thema oudere kind. Wij zoeken iemand die als projectleider betrokken wil zijn bij het ontwikkelen en uitvoeren van deze pilot. Deze pilot wordt uitgevoerd met studenten van de pabo en de lerarenopleiding voortgezet onderwijs in samenwerking met het werkveld.

    • Burgerschapswet: uitstel, maar geen afstel

      Kort geleden stond het nieuwe wetsvoorstel burgerschapsonderwijs op de agenda van de Tweede Kamer. Omdat de coronacrisis de aandacht van de kamer opeiste, is de geplande bespreking uitgesteld. Voor de scholen is het belangrijk te beseffen dat uitstel geen afstel betekent. Invoering van de uitgebreide verplichting tot het geven van burgerschapsonderwijs staat nog steeds gepland voor augustus 2021. Hoe bereidt jouw school zich daarop voor?

    • Geloven in lesgeven

      Binnenkort verschijnt 'Geloven in lesgeven, didactiek als christelijke praktijk'. Dit boek is een belangrijke impuls voor het gesprek over christelijk onderwijs. Het helpt leraren op een andere manier naar hun didactische praktijk te kijken, zodat de christelijke identiteit het onderwijs nog sterker doortrekt.

    • Update: coronabeleid Driestar educatief

      De omstandigheden rond het coronavirus wisselen voortdurend. Op deze plek lees je een overzicht van de meest recente maatregelen van Driestar educatief, die erop gericht zijn verspreiding van het virus tegen te gaan en gezondheid van collega’s, studenten en bezoekers maximaal te waarborgen.