Bestrijding van leesfouten bij kleine woordjes Geplaatst op 13 februari 2018

Bij het lezen van een tekst kan een leeszwak kind fouten maken bij, zoals dat in de vakliteratuur genoemd wordt, functiewoorden en inhoudswoorden. Functiewoorden zijn de kleine woordjes zoals voorzetsels, lidwoorden, aanwijzende voornaamwoorden (bijvoorbeeld: die, dat), persoonlijke voornaamwoorden, en zo voort. Inhoudswoorden zijn de overige woorden en die zijn langer. In deze bijdrage een beproefde aanpak voor functiewoordjes.

Hoe pak je dit als ib’er aan?

Onderbreek het kind niet zodra het een piepklein woordje fout leest (bijvoorbeeld: de in plaats van die en jij  in plaats van je). Laat eerst de zin afmaken. Mogelijk verbetert het de gemaakte leesfout. Als dat niet gebeurt – en dat is waarschijnlijk -  onderbreek dan wel, wijs het woordje aan en doe het volgende.

Laat van het woordje eerst een fotootje maken: Hierbij bekijkt het kind het woordje teken voor teken, sluit haar/zijn ogen en probeert zo het woord innerlijk te zien. Daarna gaat het op de grote-mensen-manier (= alfabetisch) hakken en plakken. Bij een woordje als ‘die' gaat dat zo: dee, ie, ee. Die. Vervolgens gaat het op de kleine-mensen-manier (= fonetisch) hakken en plakken. Het benoemt eerst de klanken en daarna het woordje: d, ie. die.

Leest het kind de volgende keer dat woordje nu goed? Was dat maar waar. De volgende keer doe je precies hetzelfde. De praktijk leert dat na een aantal malen de fout dan geleidelijk aan verdwijnt. Bij het ene kind uiteraard sneller dan het andere kind.

Meer informatie voor de ib’er

Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Ga dan naar onze pagina voor ib’ers.

Meer nieuws

    • Ik zie je glimmen!

      “It’s not what you do, it’s how much love you put into the doing.” (Moeder Theresa, 1910-1997). Ik moest eraan denken bij het verhaal van Caroline, een van de studenten van de post-hbo-opleiding Jonge kind. Bij haar diplomering vertelt ze iets over de opbrengst van deze studie.

    • Nieuwe cursus dyslexie: 'continuüm van zorg remediëren'

      Myrthe gaat blij naar huis. Vandaag heeft ze eindelijk een zeven gehaald voor spelling! De afgelopen maanden heeft ze extra begeleiding gekregen van juf Jasmijn. Drie keer per week heeft ze geoefend met lastige regels. Wat zullen papa en mama trots op haar zijn!

    • Drie redenen om de Conference Primary English te bezoeken

      Enthousiaste sprekers en workshopleiders staan klaar om tijdens de Conference Primary English hun publiek mee te nemen in de wereld van Engels voor jonge kinderen. Deelnemer van vorig jaar: “Met de tips die ik kreeg in de workshop kon ik direct de volgende dag aan de slag.”

    • Snuffelen aan het telefoontoestel

      ‘Wat kun je met een smartphone allemaal doen?’ De kinderen van groep 1 van de Koningin Wilhelminaschool in Zoetermeer hoeven daar niet lang over na te denken. ‘Kijken of het gaat regenen.’ ‘Een appje sturen.’ ‘Een selfie maken.’ De school gebruikt de Stapp-methode om de kinderen te leren kritisch en wijs om te gaan met nieuwe media. DRS Magazine woonde een les bij.

    • Mooie scores voor lvo-studenten bij landelijke kennistoetsen

      Studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs bij Driestar hogeschool scoren goed op de landelijke kennistoetsen in december. Bij meerdere vakken is de score 100%!