Bestrijding van leesfouten bij kleine woordjes Geplaatst op 13 februari 2018

Bij het lezen van een tekst kan een leeszwak kind fouten maken bij, zoals dat in de vakliteratuur genoemd wordt, functiewoorden en inhoudswoorden. Functiewoorden zijn de kleine woordjes zoals voorzetsels, lidwoorden, aanwijzende voornaamwoorden (bijvoorbeeld: die, dat), persoonlijke voornaamwoorden, en zo voort. Inhoudswoorden zijn de overige woorden en die zijn langer. In deze bijdrage een beproefde aanpak voor functiewoordjes.

Hoe pak je dit als ib’er aan?

Onderbreek het kind niet zodra het een piepklein woordje fout leest (bijvoorbeeld: de in plaats van die en jij  in plaats van je). Laat eerst de zin afmaken. Mogelijk verbetert het de gemaakte leesfout. Als dat niet gebeurt – en dat is waarschijnlijk -  onderbreek dan wel, wijs het woordje aan en doe het volgende.

Laat van het woordje eerst een fotootje maken: Hierbij bekijkt het kind het woordje teken voor teken, sluit haar/zijn ogen en probeert zo het woord innerlijk te zien. Daarna gaat het op de grote-mensen-manier (= alfabetisch) hakken en plakken. Bij een woordje als ‘die' gaat dat zo: dee, ie, ee. Die. Vervolgens gaat het op de kleine-mensen-manier (= fonetisch) hakken en plakken. Het benoemt eerst de klanken en daarna het woordje: d, ie. die.

Leest het kind de volgende keer dat woordje nu goed? Was dat maar waar. De volgende keer doe je precies hetzelfde. De praktijk leert dat na een aantal malen de fout dan geleidelijk aan verdwijnt. Bij het ene kind uiteraard sneller dan het andere kind.

Meer informatie voor de ib’er

Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Ga dan naar onze pagina voor ib’ers.

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!