Bestrijding van leesfouten bij kleine woordjes 13 februari 2018

Bij het lezen van een tekst kan een leeszwak kind fouten maken bij, zoals dat in de vakliteratuur genoemd wordt, functiewoorden en inhoudswoorden. Functiewoorden zijn de kleine woordjes zoals voorzetsels, lidwoorden, aanwijzende voornaamwoorden (bijvoorbeeld: die, dat), persoonlijke voornaamwoorden, en zo voort. Inhoudswoorden zijn de overige woorden en die zijn langer. In deze bijdrage een beproefde aanpak voor functiewoordjes.

Hoe pak je dit als ib’er aan?

Onderbreek het kind niet zodra het een piepklein woordje fout leest (bijvoorbeeld: de in plaats van die en jij  in plaats van je). Laat eerst de zin afmaken. Mogelijk verbetert het de gemaakte leesfout. Als dat niet gebeurt – en dat is waarschijnlijk -  onderbreek dan wel, wijs het woordje aan en doe het volgende.

Laat van het woordje eerst een fotootje maken: Hierbij bekijkt het kind het woordje teken voor teken, sluit haar/zijn ogen en probeert zo het woord innerlijk te zien. Daarna gaat het op de grote-mensen-manier (= alfabetisch) hakken en plakken. Bij een woordje als ‘die' gaat dat zo: dee, ie, ee. Die. Vervolgens gaat het op de kleine-mensen-manier (= fonetisch) hakken en plakken. Het benoemt eerst de klanken en daarna het woordje: d, ie. die.

Leest het kind de volgende keer dat woordje nu goed? Was dat maar waar. De volgende keer doe je precies hetzelfde. De praktijk leert dat na een aantal malen de fout dan geleidelijk aan verdwijnt. Bij het ene kind uiteraard sneller dan het andere kind.

Meer informatie voor de ib’er

Wil je nog meer interessante informatie te weten komen die relevant is voor jou als ib’er? Ga dan naar onze pagina voor ib’ers.

Meer nieuws

    • Aan de slag met programmeren

      Besteed je al aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden? Daarbij hoort ook basiskennis van programmeren. Dat klinkt leuk, maar is meteen ook een uitdaging: hoe kun je daar aan werken? In de module leerlijnen in ParnasSys zijn nu twee leerlijnen beschikbaar die je daar heel concreet bij helpen.

    • Tips voor de invulling van zorgniveau 2 en 3 bij dyslexie

      De algemene leidraad van het Masterplan Dyslexie herzien en aangescherpt. Wij nemen je mee in de belangrijkste punten met betrekking tot zorgniveau 2 en 3.

    • Leer je leerlingen omgaan met geld

      Het doel van de 'week van het geld' is leerlingen te leren omgaan met geld

    • VIDEO: mannelijke studenten van Driestar hogeschool overmeesteren basisschool in Scherpenzeel

      Pabostudenten van het Men Only-team van Driestar hogeschool ‘overmeesterden’ vandaag basisschool De Wittenberg in Scherpenzeel. Ze deden mee aan een landelijke actie van pabo’s waarmee aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan meesters in het onderwijs. Bekijk de video!

    • ZIEN! en monitoring sociale veiligheid op het ZML

      Voor sommige kinderen in het so/vso zijn de bestaande leerlingvragenlijsten te talig en abstract. Je leest hier meer over de speciale versies die voor hen zijn ontwikkeld én over de pilot waarmee je aan de monitoringsplicht voor sociale veiligheid kunt voldoen.