Activiteitenkaarten bij Planciusleerlijnen Geplaatst op 13 februari 2018

Voor leerlingen met een IQ tot 35 heeft de CED-groep de leerlijnen Plancius ontwikkeld. Deze zijn beschikbaar in de module Leerlijnen in ParnasSys. Daarbij zijn ook activiteitenkaarten ontwikkeld die nu gratis beschikbaar zijn. Ze zijn ook ingevoerd in de module leerlijnen, als bronnen bij de doelen.

Op elke activiteitenkaart staat links de globale activiteit beschreven, uitgewerkt in de voorbereiding, een beschrijving van de activiteit zelf en tips om de activiteit met een kleine variatie te herhalen, of (ook) te werken aan doelen uit een ander domein. Rechts zie je voor één of meerdere niveaus een uitwerking van de activiteit. Je kiest het niveau dat past bij de leerlingen.
De activiteitenkaarten bij doelen uit de stamlijn zijn meer individueel, de kaarten bij de doelen van niveau 1 t/m 6 zijn groepsgericht.
Daarnaast zijn er ook dagmomentkaarten. Dagmomenten zoals de binnenkomst, eten en drinken zijn heel geschikt om doelgericht met leerlingen te werken. Ook deze zijn gekoppeld aan verschillende leerdoelen.

Beschikbaar in ParnasSys

De activiteitenkaarten ingevoerd als PDF ingevoerd bij de bronnen van deze leerlijnen in ParnasSys. De Planciusleerlijnen zijn, wanneer je een licentie hebt voor de module leerlijnen, gratis beschikbaar in de database. Je kunt ze als apart leerlijnenpakket overnemen. De doelen van de Planciusleerlijnen sluiten aan op de zml-leerlijnen van de CED-groep. In ParnasSys zijn de Planciusleerlijnen daarom ook toegevoegd voor de doelen van deze leerlijnen.

Aan de slag

Wil je bij de leerdoelen inzien welke activiteitenkaarten erbij horen, download dan dit overzicht. Een database met alle activiteitenkaarten is te downloaden van de website van de CED-groep. Ben je nog niet bekend met de Planciusleerlijnen, maar heb je daar wel interesse in? Met een licentie voor de module Leerlijnen kun je deze gratis overnemen uit de database. Heb je vragen, neem dan contact met ons op!

Meer nieuws

    • Ik zie je glimmen!

      “It’s not what you do, it’s how much love you put into the doing.” (Moeder Theresa, 1910-1997). Ik moest eraan denken bij het verhaal van Caroline, een van de studenten van de post-hbo-opleiding Jonge kind. Bij haar diplomering vertelt ze iets over de opbrengst van deze studie.

    • Nieuwe cursus dyslexie: 'continuüm van zorg remediëren'

      Myrthe gaat blij naar huis. Vandaag heeft ze eindelijk een zeven gehaald voor spelling! De afgelopen maanden heeft ze extra begeleiding gekregen van juf Jasmijn. Drie keer per week heeft ze geoefend met lastige regels. Wat zullen papa en mama trots op haar zijn!

    • Drie redenen om de Conference Primary English te bezoeken

      Enthousiaste sprekers en workshopleiders staan klaar om tijdens de Conference Primary English hun publiek mee te nemen in de wereld van Engels voor jonge kinderen. Deelnemer van vorig jaar: “Met de tips die ik kreeg in de workshop kon ik direct de volgende dag aan de slag.”

    • Snuffelen aan het telefoontoestel

      ‘Wat kun je met een smartphone allemaal doen?’ De kinderen van groep 1 van de Koningin Wilhelminaschool in Zoetermeer hoeven daar niet lang over na te denken. ‘Kijken of het gaat regenen.’ ‘Een appje sturen.’ ‘Een selfie maken.’ De school gebruikt de Stapp-methode om de kinderen te leren kritisch en wijs om te gaan met nieuwe media. DRS Magazine woonde een les bij.

    • Mooie scores voor lvo-studenten bij landelijke kennistoetsen

      Studenten van de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs bij Driestar hogeschool scoren goed op de landelijke kennistoetsen in december. Bij meerdere vakken is de score 100%!