Activiteitenkaarten bij Planciusleerlijnen 13 februari 2018

Voor leerlingen met een IQ tot 35 heeft de CED-groep de leerlijnen Plancius ontwikkeld. Deze zijn beschikbaar in de module Leerlijnen in ParnasSys. Daarbij zijn ook activiteitenkaarten ontwikkeld die nu gratis beschikbaar zijn. Ze zijn ook ingevoerd in de module leerlijnen, als bronnen bij de doelen.

Op elke activiteitenkaart staat links de globale activiteit beschreven, uitgewerkt in de voorbereiding, een beschrijving van de activiteit zelf en tips om de activiteit met een kleine variatie te herhalen, of (ook) te werken aan doelen uit een ander domein. Rechts zie je voor één of meerdere niveaus een uitwerking van de activiteit. Je kiest het niveau dat past bij de leerlingen.
De activiteitenkaarten bij doelen uit de stamlijn zijn meer individueel, de kaarten bij de doelen van niveau 1 t/m 6 zijn groepsgericht.
Daarnaast zijn er ook dagmomentkaarten. Dagmomenten zoals de binnenkomst, eten en drinken zijn heel geschikt om doelgericht met leerlingen te werken. Ook deze zijn gekoppeld aan verschillende leerdoelen.

Beschikbaar in ParnasSys

De activiteitenkaarten ingevoerd als PDF ingevoerd bij de bronnen van deze leerlijnen in ParnasSys. De Planciusleerlijnen zijn, wanneer je een licentie hebt voor de module leerlijnen, gratis beschikbaar in de database. Je kunt ze als apart leerlijnenpakket overnemen. De doelen van de Planciusleerlijnen sluiten aan op de zml-leerlijnen van de CED-groep. In ParnasSys zijn de Planciusleerlijnen daarom ook toegevoegd voor de doelen van deze leerlijnen.

Aan de slag

Wil je bij de leerdoelen inzien welke activiteitenkaarten erbij horen, download dan dit overzicht. Een database met alle activiteitenkaarten is te downloaden van de website van de CED-groep. Ben je nog niet bekend met de Planciusleerlijnen, maar heb je daar wel interesse in? Met een licentie voor de module Leerlijnen kun je deze gratis overnemen uit de database. Heb je vragen, neem dan contact met ons op!

Meer nieuws

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.

    • Benjamin over de Master Leren en Innoveren: 'Voor een bredere impact in het onderwijs zorgen'

      Benjamin Wichers (27) is docent Duits op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarnaast volgt hij de Master Leren en Innoveren (MLI), die op Driestar hogeschool wordt gegeven in samenwerking met de CHE en de Viaa.

    • Inschrijving post-hbo Intern begeleider geopend: 'Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om jou'

      Ib’er zijn is een prachtig vak! Je denkt en bouwt mee aan het beleid van de school, je ondersteunt en begeleidt je collega’s in het realiseren van goed onderwijs. Zo stimuleer je het leren op je school. Meld je daarom nu aan voor de post hbo-opleiding intern begeleider.

    • Onderzoekscentrum publiceert artikel over samenwerking school en ouders

      ‘Ouders en leraren in het PO vertrouwen elkaar, maar wisselen weinig informatie uit over godsdienstige opvoeding’. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat door het onderzoekscentrum werd uitgevoerd, met als eerste verantwoordelijke onze voormalige regisseur Nico Broer. Het artikel dat nu is gepubliceerd, doet er uitgebreid verslag van.