Activiteitenkaarten bij Planciusleerlijnen Geplaatst op 13 februari 2018

Voor leerlingen met een IQ tot 35 heeft de CED-groep de leerlijnen Plancius ontwikkeld. Deze zijn beschikbaar in de module Leerlijnen in ParnasSys. Daarbij zijn ook activiteitenkaarten ontwikkeld die nu gratis beschikbaar zijn. Ze zijn ook ingevoerd in de module leerlijnen, als bronnen bij de doelen.

Op elke activiteitenkaart staat links de globale activiteit beschreven, uitgewerkt in de voorbereiding, een beschrijving van de activiteit zelf en tips om de activiteit met een kleine variatie te herhalen, of (ook) te werken aan doelen uit een ander domein. Rechts zie je voor één of meerdere niveaus een uitwerking van de activiteit. Je kiest het niveau dat past bij de leerlingen.
De activiteitenkaarten bij doelen uit de stamlijn zijn meer individueel, de kaarten bij de doelen van niveau 1 t/m 6 zijn groepsgericht.
Daarnaast zijn er ook dagmomentkaarten. Dagmomenten zoals de binnenkomst, eten en drinken zijn heel geschikt om doelgericht met leerlingen te werken. Ook deze zijn gekoppeld aan verschillende leerdoelen.

Beschikbaar in ParnasSys

De activiteitenkaarten ingevoerd als PDF ingevoerd bij de bronnen van deze leerlijnen in ParnasSys. De Planciusleerlijnen zijn, wanneer je een licentie hebt voor de module leerlijnen, gratis beschikbaar in de database. Je kunt ze als apart leerlijnenpakket overnemen. De doelen van de Planciusleerlijnen sluiten aan op de zml-leerlijnen van de CED-groep. In ParnasSys zijn de Planciusleerlijnen daarom ook toegevoegd voor de doelen van deze leerlijnen.

Aan de slag

Wil je bij de leerdoelen inzien welke activiteitenkaarten erbij horen, download dan dit overzicht. Een database met alle activiteitenkaarten is te downloaden van de website van de CED-groep. Ben je nog niet bekend met de Planciusleerlijnen, maar heb je daar wel interesse in? Met een licentie voor de module Leerlijnen kun je deze gratis overnemen uit de database. Heb je vragen, neem dan contact met ons op!

Meer nieuws

    • Gratis dyslexiebelevingsavond: ervaar hoe het is om dyslexie hebben

      Op de gratis dyslexiebelevingsavond van Driestar onderwijsadvies ervaren ouders, leerkrachten en intern begeleiders hoe ingewikkeld lezen en spellen kan zijn voor een kind met dyslexie. Hoe voelt het wanneer lezen niet vanzelf gaat en hoe blijf je gemotiveerd? Ervaar het zelf!

    • Tips bij sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen

      Een baby huilt om aan te geven dat hij honger, een vieze broek of slaap heeft. Het is een vorm van uiten van emoties. De prilste vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter kan een fase hebben dat hij overal ‘nee’ op zegt. Ook dit is een vorm van sociaal-emotionele ontwikkeling. In dit artikel zoomen we in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen en krijg je per leeftijdsfase tips.

    • Hoe begeleid jij kinderen met dyslexie?

      In groep 4 zijn diverse leerlingen waarbij dyslexie een rol speelt in de familie. Juf Marloes is erg enthousiast, maar als startende leerkracht lijkt ze niet goed grip te krijgen op de signalering en begeleiding van deze kinderen.

    • Opleiding Taalcoördinator start in januari 2019

      Ben jij leerkracht, heb je affiniteit met taal en wil je taalonderwijs binnen jouw school naar een hoger plan brengen? Dan is de opleiding Taalcoördinator iets voor jou! In anderhalf jaar wordt jij opgeleid tot taalcoördinator van jouw school.

    • Inschrijving AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional geopend!

      Vanaf 11 oktober kun je inschrijven voor de nieuwe AD-opleiding Pedagogisch Educatief Professional. Bij inschrijving in oktober ontvang je het eerste boek van de literatuurlijst gratis!