Activiteitenkaarten bij Planciusleerlijnen 13 februari 2018

Voor leerlingen met een IQ tot 35 heeft de CED-groep de leerlijnen Plancius ontwikkeld. Deze zijn beschikbaar in de module Leerlijnen in ParnasSys. Daarbij zijn ook activiteitenkaarten ontwikkeld die nu gratis beschikbaar zijn. Ze zijn ook ingevoerd in de module leerlijnen, als bronnen bij de doelen.

Op elke activiteitenkaart staat links de globale activiteit beschreven, uitgewerkt in de voorbereiding, een beschrijving van de activiteit zelf en tips om de activiteit met een kleine variatie te herhalen, of (ook) te werken aan doelen uit een ander domein. Rechts zie je voor één of meerdere niveaus een uitwerking van de activiteit. Je kiest het niveau dat past bij de leerlingen.
De activiteitenkaarten bij doelen uit de stamlijn zijn meer individueel, de kaarten bij de doelen van niveau 1 t/m 6 zijn groepsgericht.
Daarnaast zijn er ook dagmomentkaarten. Dagmomenten zoals de binnenkomst, eten en drinken zijn heel geschikt om doelgericht met leerlingen te werken. Ook deze zijn gekoppeld aan verschillende leerdoelen.

Beschikbaar in ParnasSys

De activiteitenkaarten ingevoerd als PDF ingevoerd bij de bronnen van deze leerlijnen in ParnasSys. De Planciusleerlijnen zijn, wanneer je een licentie hebt voor de module leerlijnen, gratis beschikbaar in de database. Je kunt ze als apart leerlijnenpakket overnemen. De doelen van de Planciusleerlijnen sluiten aan op de zml-leerlijnen van de CED-groep. In ParnasSys zijn de Planciusleerlijnen daarom ook toegevoegd voor de doelen van deze leerlijnen.

Aan de slag

Wil je bij de leerdoelen inzien welke activiteitenkaarten erbij horen, download dan dit overzicht. Een database met alle activiteitenkaarten is te downloaden van de website van de CED-groep. Ben je nog niet bekend met de Planciusleerlijnen, maar heb je daar wel interesse in? Met een licentie voor de module Leerlijnen kun je deze gratis overnemen uit de database. Heb je vragen, neem dan contact met ons op!

Meer nieuws

    • Aan de slag met programmeren

      Besteed je al aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden? Daarbij hoort ook basiskennis van programmeren. Dat klinkt leuk, maar is meteen ook een uitdaging: hoe kun je daar aan werken? In de module leerlijnen in ParnasSys zijn nu twee leerlijnen beschikbaar die je daar heel concreet bij helpen.

    • Tips voor de invulling van zorgniveau 2 en 3 bij dyslexie

      De algemene leidraad van het Masterplan Dyslexie herzien en aangescherpt. Wij nemen je mee in de belangrijkste punten met betrekking tot zorgniveau 2 en 3.

    • Leer je leerlingen omgaan met geld

      Het doel van de 'week van het geld' is leerlingen te leren omgaan met geld

    • VIDEO: mannelijke studenten van Driestar hogeschool overmeesteren basisschool in Scherpenzeel

      Pabostudenten van het Men Only-team van Driestar hogeschool ‘overmeesterden’ vandaag basisschool De Wittenberg in Scherpenzeel. Ze deden mee aan een landelijke actie van pabo’s waarmee aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan meesters in het onderwijs. Bekijk de video!

    • ZIEN! en monitoring sociale veiligheid op het ZML

      Voor sommige kinderen in het so/vso zijn de bestaande leerlingvragenlijsten te talig en abstract. Je leest hier meer over de speciale versies die voor hen zijn ontwikkeld én over de pilot waarmee je aan de monitoringsplicht voor sociale veiligheid kunt voldoen.