6 tips om sensomotorische ontwikkeling te stimuleren 15 september 2017

Het is herfst en de bomen worden langzaam kaal. In de zandtafel liggen herfstbladeren, kastanjes, eikels. De kinderen kunnen de bladeren voelen, zien, er aan ruiken, de bladeren ritselen. Al die handelingen hebben te maken met de sensomotorische ontwikkeling.

Voor een kind is een goede sensomotorische ontwikkeling van groot belang. Een verstoring in de motorische en/of sensomotorische ontwikkeling zal zijn weerslag hebben op andere facetten van de ontwikkeling zoals de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden in voor- en vroegschoolse educatie. 

De motorische ontwikkeling begint al meteen bij de geboorte. Vanaf de geboorte beweegt het kind al. Het doet zo ervaring op over zichzelf en de wereld om zich heen. De zintuigen spelen hierbij een essentiële rol. Ze geven  informatie over de wereld om het kind heen. Dat kan door prikkels via proeven, horen, zien, ruiken, voelen. De ontwikkeling van de zintuigen valt onder de sensomotorische ontwikkeling. Het is de start van het verkennen, ontwikkelen en leren.

Verschillende zintuigelijke prikkels

Door sensomotorische handelen doet een kind ervaring op over allerlei elementen om hem heen. Al die kennis komt weer bij elkaar. Bijvoorbeeld: een kind maakt kennis met een sinaasappel. Het gaat voelen aan de structuur, het ruikt er aan en proeft een stukje van de sinaasappel. Deze informatie, die via de zintuigen wordt verkregen, wordt opgeslagen in de hersenen. Als het een volgende keer een sinaasappel ziet, weet het kind hoe deze aanvoelt, ruikt en smaakt. Dat is de integratie van verschillende zintuigelijke prikkels.

Sensomotorische ontwikkeling stimuleren

Onze onderwijsadviseur Elsbeth Schouten geeft je zes tips bij het stimuleren van sensomotorische ontwikkeling.
  1. Liedjes met bewegingen zijn belangrijk. Dit prikkelt diverse zintuigen én stimuleert de motoriek!
  2. Ook eten is belangrijk. Bied het kind zoveel mogelijk variatie in smaken en texturen aan. Dit is een belangrijke tip voor kinderen van nul tot twee jaar oud. 
  3. Koud of warm, nat of droog, ruw of glad... Laat de kinderen kennis maken met verschillende texturen en laat hen al hun zintuigen inzetten.
  4. Water, klei en zand zijn dankbare speelmaterialen. Zij bieden veel mogelijkheden voor sensomotorische activiteiten doordat ze prikkels krijgen op verschillende manieren.
  5. Voelspelletjes zijn ook goed in de ontwikkeling van sensomotorische ontwikkeling. Leg voorwerpen onder een doek. Wat voelen de kinderen?
  6. Gebruik diverse soorten zachte materialen om mee te 'smeren'. Denk hierbij aan vingerverf, scheerschuim of slagroom. Maar dat laatste mag natuurlijk niet op fruitdag. 
Wil je meer weten over sensomotorische ontwikkelingen? Neem eens een kijkje op onze pagina Voor- en vroegschoolse educatie

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.