28 nieuwe ZIEN!-experts na tweedaagse cursus 20 november 2017

Vorige week ontvingen 28 personen het certificaat van de ZIEN!-expertcursus. In een tweedaagse doorliepen zij de cyclus ‘Waarnemen-Begrijpen-Wegen-Plannen-Handelen’ en legden zij een verbrede basis voor het werken met ZIEN! in hun eigen school.

Tijdens deze tweedaagse cursus leerden zij meer over de achtergronden van ZIEN!, het bevorderen van het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen en hoe je leerkrachten kunt coachen ter bevordering van hun sensitiviteit en responsiviteit. 

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

zien_experts_klein.jpg


De deelnemers, afkomstig van bassischolen in het hele land:

  • Zijn toegerust om leerkrachten te begeleiden bij het gebruik van ZIEN!
  • Hebben kennis over het theoretische concept van ZIEN!, de zeven dimensies en de ontwikkeltaken in de leeftijdsfase van 4 t/m 12, de leerlijnen en de doelen in leeftijdsfasen;
  • Kunnen taal geven aan gedrag en leerling-profiel en in groepsprofiel lezen en interpreteren;
  • Kennen de betekenis van ZIEN! in het werken met de HGW-cyclus (waarnemen-begrijpen-plannen-handelen-evalueren) op leelringniveau, groepsniveau en schoolniveau;
  • Kennen de plaats van ZIEN! en de sociaal-/ emotionele ontwikkeling als thema in de schoolontwikkeling;
  • Kunnen de ouderbetrokkenheid door middel van ZIEN! vergroten. 

Leerlingen echt zien

De deelnemers zijn enthousiast over de cursus. "ZIEN! wordt zo echt een hulpmiddel om mijn leerlingen te begrijpen", schrijft een van de deelnemers. "ZIEN! helpt mij bij het ‘echt zien’ van leerlingen en mijn groep. Het helpt mij om te kijken zonder oordeel (Waarnemen)." 

Een andere deelnemer schrijft: "ZIEN! is voor mij een hulpmiddel geworden wat leerkrachten helpt om het gedrag van alle leerlingen in mijn groep objectief in beeld te brengen: je brengt in beeld wat je daadwerkelijk ziet! ZIEN! brengt structuur in het observeren van leerlinggedrag. ZIEN! geeft gezamenlijke taal (voor leerkracht, ouder en kind) om het gedrag zonder oordeel te beschrijven.

Ook ZIEN!-expert worden?

Speciaal voor sbo-scholen wordt deze cursus in Groningen georganiseerd op 15 februari en 26 april. De volgende reguliere ZIEN!-expertcursus in Gouda start op 13 maart 2018. Natuurlijk kan deze cursus ook binnen de eigen school gevolgd worden. Zo starten we binnenkort ook in Houten, Eindhoven, Joure en Groningen. Benieuwd of we ook naar jouw regio komen? Neem dan contact met ons op. 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.