24 juni: minisymposium TaalpuntNL 9 mei 2019

Docenten Nederlands, auteurs en vakdidactici ontmoeten elkaar op het minisymposium op 24 juni bij Driestar educatief. Met elkaar vieren we 25 jaar methodeontwikkeling en denken we na over ons vak waar we zoveel plezier aan beleven.


Hans Hulshof

Hans Hulshof is de gastspreker op het minisymposium. Hij stimuleert met zijn presentatie onze gedachten en plannen voor aantrekkelijk taalonderwijs. Hieronder lees je waar hij de kansen ziet.

d200x250.png

Nederlands met inhoud: de kracht van taalkunde

Het is slecht gesteld met het imago van het schoolvak Nederlands, dat een inhoudsloos vaardigheidsvak is geworden. Gelukkig krijgt de eigen inhoud van het vak de laatste tijd steeds meer aandacht. Krachtige kennis over taal op basis van een goede relatie tussen schoolvak en vakwetenschap kan daaraan bijdragen in de vorm van onderwijs waarbij vakmatig denken leidend is. Kennis als fundament van goed onderwijs helpt de leerling te analyseren, te verklaren en te begrijpen, en dat is iets anders dan 'gezondverstandskennis'.

Hoe kan de taalkundige kant van het vak (zoals in TaalpuntNL Taal over taal, Woordenschat, Grammatica) inhoudelijk meer samenhang krijgen? Dat lijkt wenselijk in het kader van de doorlopende leerlijn.
Na een persoonlijke terugblik zal worden ingegaan op de recente perspectiefgerichte benadering met een toespitsing op de vaste verbindingen (uitdrukkingen) zoals die door de constructiegrammatica worden bestudeerd. Zo kan het stijlonderwijs een nieuwe impuls krijgen bij het behandelen van idioom. Ook wordt kort ingegaan op recent onderzoek naar grammaticaonderwijs.

In al de nieuwe onderwijsplannen is Nederlands met inhoud een actueel thema (bewuste geletterdheid, big ideas, grote opdrachten) en dat komt redelijk overeen met mijn pleidooi voor, en uitwerking van, taalkundige onderwerpen in didactisch materiaal de afgelopen vijfenveertig jaar.

Aanmelden

Wil jij aanwezig zijn bij dit minisymposium? Meld je dan hier aan.

Hans Hulshof is neerlandicus, taalkundige en emeritus hoogleraar Didactiek van het Nederlands, in het bijzonder in het voortgezet onderwijs, aan de Universiteit Leiden.
 
Enkele recente publicaties:
  • H. Hulshof, E. Kwakernaak & F. Wilhelm, Geschiedenis van het talenonderwijs in Nederland. Onderwijs in de moderne talen van 1500 tot heden (Groningen, 2015).
  • F. Janssen, H. Hulshof & K. van Veen, Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Praktisch gereedschap om je onderwijsrepertoire te blijven uitbreiden (Leiden/Groningen, 2016).
  • F. Janssen, H. Hulshof & K. van Veen, Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering (Leiden/Groningen, 2019).
  • H. Hulshof, 'Omzien in verwondering: examenprogramma's Nederlands als beoogde vernieuwingsprocessen vanaf de jaren zeventig'. Levende Talen Magazine (april 2019).

Meer nieuws

    • Prijsvraag Taalpunt NL

      Leerlingen die met Taalpunt NL werken, opgelet! Dit jaar maken we een nieuwe, christelijke methode Nederlands (de opvolger van Taalpunt NL). We zoeken een naam voor de nieuwe methode. En daar hebben we jou voor nodig! Verzin jij de beste naam en win jij daarmee €25,-?

    • Extra afleveringen Driestarjournaal

      De veelbekeken reeks van Bijbelvertellingen in het Driestarjournaal stopt met Pinksteren. Volgende week zijn er nog een aantal extra afleveringen in samenwerking met Woord en Daad.

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.