(Hoog)begaafde leerlingen verdienen aandacht, net als elk kind! 3 juli 2019

De tijd dat de visie was dat (hoog)begaafde leerlingen zelfstandig met hun eigen werk aan de slag konden en daarmee goed bezig waren is gelukkig voorbij. Steeds meer zien we dat scholen zich richten op de specifieke ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen.

Subsidieregeling 

In de afgelopen periode zijn er 138 aanvragen voor de subsidieregeling begaafde leerlingen ingediend door samenwerkingsverbanden. De beoordelingscommissie is inmiddels begonnen met de beoordeling van de aanvragen. De hoop is dat er de komende jaren veel kennis zal worden ontwikkeld en gedeeld.  En dat is hard nodig! In het document ”de Staat van het onderwijs 2019” staat te lezen dat de resultaten van de (hoog) begaafde leerling toch nog steeds terug lopen.  

Vaardigheden 

In hetzelfde document zijn belangrijke kerntaken van het onderwijs te lezen. Eén daarvan is het bijbrengen van kennis en vaardigheden. Het gaat om vaardigheden voor toekomstbestendig onderwijs. 

Hoogbegaafde kinderen lopen het risico dat ze op de basisschool zich onvoldoende vaardigheden eigen maken, doordat de inhoud ze daartoe niet uitdaagt. Het is van belang dat de kennis die ze aangeboden krijgen aansluit bij hun zone van naaste ontwikkeling, zodat ook zij de kans krijgen de vaardigheden te leren die ze nodig hebben. 

Leerlijn 

 



Binnen ParnasSys is de leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ beschikbaar. Deze leerlijn bevat 10 vaardigheden (Creatief denken, analytisch denken, kritisch denken, zelfsturing, zelfinzicht, motivatie, samen leren, ICT-vaardigheden, communiceren en denken over denken). Bij iedere vaardigheid staan doelen verwoord die nodig zijn om de vaardigheid te beheersen.  Als onderwijsadviseurs begeleiden we je graag met het werken met en rond deze leerlijn. Kies je als school voor een begeleidingstraject rond deze leerlijn, dan krijg je ook toegang tot lessen/activiteiten bij deze bronnen. Klik hier voor een voorbeeld van z’n lessuggestie. 

Toekomst 

De meerwaarde is dat deze lijn gericht is op de toekomst. We weten op dit moment eigenlijk niet waar we onze leerlingen voor opvoeden. Welke beroepen zullen er nog zijn als de leerlingen het werkzame leven in gaan? Dat is nog onzeker. Wat we wél weten is dat leerlingen des te meer vaardigheden nodig hebben om straks goed te kunnen functioneren. De Leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ kan je helpen bij het waarnemen, begrijpen en plannen van en het werken aan deze vaardigheden.  

Geschikt voor alle leerlingen 

Is deze leerlijn er dan alleen voor de hoogbegaafde leerling? Deze leerlingen verdienen extra aandacht op dit gebied, omdat we zien dat juist voor hen een aantal van deze vaardigheden een flinke uitdaging kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het vasthouden van motivatie, het leren doorzetten en het maken van een planning bij lesstof op hun niveau. Maar uiteindelijk willen we dat alle leerlingen tot bloei kunnen komen. Er zijn dan ook scholen die deze leerlijn breder implementeren. Want wat goed is voor de hoogbegaafde leerling, is goed voor alle leerlingen! 

Contact 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van deze leerlijn of op zoek naar informatie? Kijk dan op onze website of neem contact op met Martine Blonk-Meulenkamp via e-mail

Meer nieuws

    • Aanpassing criteria voor vergoede dyslexiezorg

      Nu de leerlingen de helft van de tijd naar school gaan, betekent dit niet dat de ‘normale’ situatie van voor de sluiting van de scholen door de corona-maatregelen weer terug is. Als we de huidige criteria voor vergoede dyslexiezorg blijven hanteren, kan een leerling zeer waarschijnlijk niet aangemeld worden omdat het criterium ‘ernst’ niet voldoende kan worden onderbouwd. In dit bericht lees je hier meer over én een voorstel van Driestar educatief.

    • Verder met Engels: cursussen voor beginners en gevorderden

      Wil jij graag beter worden in Engels? Welk niveau je ook hebt, we hebben een cursus die aansluit bij jouw behoeften. Onze cursussen worden gegeven in Gouda en Amersfoort. Welke cursus past bij jou?

    • Ouderbetrokkenheid bij de dyslexiebehandeling

      Het onderzoekscentrum van Driestar educatief heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van de begeleiding die dyslexiebehandelaren gaven aan ouders. De begeleiding vond plaats aan de hand van een kijkwijzer met aandachtspunten die in de literatuur als belangrijke elementen van de interactie tussen ouder en kind worden genoemd.

    • Tijdelijk extra leerkracht nodig?

      Er ontstaat langzaam weer perspectief in deze coronatijd. Basisscholen en ook middelbare scholen openen langzaam de deuren weer. De afgelopen tijd is meer dan ooit gebleken dat onderwijs een vitale sector is voor onze samenleving. Al een tijd heeft het onderwijs last van personeelstekort. Driestar onderwijsadvies biedt scholen graag ondersteuning door aanbod van interim-leerkrachten.

    • Het nieuwe nascholingsaanbod staat online!

      Verder leren: welke stap ga jij zetten? Als leraar ben je je leven lang gericht op leren, niet alleen voor je leerlingen maar ook voor jezelf. Jouw nascholing komt ten goede aan de kinderen in je klas, en aan je collega’s in je team.