(Hoog)begaafde leerlingen verdienen aandacht, net als elk kind! 3 juli 2019

De tijd dat de visie was dat (hoog)begaafde leerlingen zelfstandig met hun eigen werk aan de slag konden en daarmee goed bezig waren is gelukkig voorbij. Steeds meer zien we dat scholen zich richten op de specifieke ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen.

Subsidieregeling 

In de afgelopen periode zijn er 138 aanvragen voor de subsidieregeling begaafde leerlingen ingediend door samenwerkingsverbanden. De beoordelingscommissie is inmiddels begonnen met de beoordeling van de aanvragen. De hoop is dat er de komende jaren veel kennis zal worden ontwikkeld en gedeeld.  En dat is hard nodig! In het document ”de Staat van het onderwijs 2019” staat te lezen dat de resultaten van de (hoog) begaafde leerling toch nog steeds terug lopen.  

Vaardigheden 

In hetzelfde document zijn belangrijke kerntaken van het onderwijs te lezen. Eén daarvan is het bijbrengen van kennis en vaardigheden. Het gaat om vaardigheden voor toekomstbestendig onderwijs. 

Hoogbegaafde kinderen lopen het risico dat ze op de basisschool zich onvoldoende vaardigheden eigen maken, doordat de inhoud ze daartoe niet uitdaagt. Het is van belang dat de kennis die ze aangeboden krijgen aansluit bij hun zone van naaste ontwikkeling, zodat ook zij de kans krijgen de vaardigheden te leren die ze nodig hebben. 

Leerlijn 

 



Binnen ParnasSys is de leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ beschikbaar. Deze leerlijn bevat 10 vaardigheden (Creatief denken, analytisch denken, kritisch denken, zelfsturing, zelfinzicht, motivatie, samen leren, ICT-vaardigheden, communiceren en denken over denken). Bij iedere vaardigheid staan doelen verwoord die nodig zijn om de vaardigheid te beheersen.  Als onderwijsadviseurs begeleiden we je graag met het werken met en rond deze leerlijn. Kies je als school voor een begeleidingstraject rond deze leerlijn, dan krijg je ook toegang tot lessen/activiteiten bij deze bronnen. Klik hier voor een voorbeeld van z’n lessuggestie. 

Toekomst 

De meerwaarde is dat deze lijn gericht is op de toekomst. We weten op dit moment eigenlijk niet waar we onze leerlingen voor opvoeden. Welke beroepen zullen er nog zijn als de leerlingen het werkzame leven in gaan? Dat is nog onzeker. Wat we wél weten is dat leerlingen des te meer vaardigheden nodig hebben om straks goed te kunnen functioneren. De Leerlijn ‘Kader voor ontwikkeling’ kan je helpen bij het waarnemen, begrijpen en plannen van en het werken aan deze vaardigheden.  

Geschikt voor alle leerlingen 

Is deze leerlijn er dan alleen voor de hoogbegaafde leerling? Deze leerlingen verdienen extra aandacht op dit gebied, omdat we zien dat juist voor hen een aantal van deze vaardigheden een flinke uitdaging kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het vasthouden van motivatie, het leren doorzetten en het maken van een planning bij lesstof op hun niveau. Maar uiteindelijk willen we dat alle leerlingen tot bloei kunnen komen. Er zijn dan ook scholen die deze leerlijn breder implementeren. Want wat goed is voor de hoogbegaafde leerling, is goed voor alle leerlingen! 

Contact 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van deze leerlijn of op zoek naar informatie? Kijk dan op onze website of neem contact op met Martine Blonk-Meulenkamp via e-mail

Meer nieuws

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw". 

    • Hermeneutiek en homiletiek bij William Perkins

      “William Perkins (1558 – 1602) staat bekend als de ‘vader’ van het Engelse puritanisme die een enorme invloed heeft op theologie en spiritualiteit in de Engelstalige wereld en in West-Europa. Zijn hermeneutiek is klassiek-calvinistisch,” vertelt prof. Baars over William Perkins.