Virtual reality: echt of nep? Geplaatst op 4 oktober 2017 Door Albert-Jan den Butter

Virtual en augmented reality veroveren op een stormachtige wijze de markt en komen ook meer en meer het onderwijs binnen. Wat moeten we hiermee? Gaan we het omarmen of zijn er ook kanttekeningen te maken bij het gebruik? 

Het verschil tussen virtual en augmented reality is dat men bij virtual reality een afgeschermde bril opzet, waarmee een virtuele werkelijkheid zich voor de ogen van de gebruiker afspeelt. Het kan zijn dat de gebruiker dit helemaal individueel beleeft of dat anderen op een extern scherm mogen meekijken.

Augmented reality is een techniek waarbij iemand kijkt naar de werkelijke situatie, maar waarin zaken worden geprojecteerd, alsof het echt lijkt te gebeuren. Hierbij zijn vaak meerdere mensen tegelijk betrokken die hetzelfde beeld zien, maar het kan ook individueel gebruikt worden.

Wat kunnen we ermee?

Om maar bij het onderwijs te blijven: enorm veel! Praktijksituaties kunnen worden nagebootst, waarin de leerling opdrachten moet uitvoeren. Je loopt bijvoorbeeld door een pyramide en bekijkt de oude grafkamers en de schatten die er liggen. Of je vliegt door de Grand Canyon en bestudeert van dichtbij de aardlagen. Een andere keer kruip je, samen met een worm, onder de grond en leert hoe die beestjes leven of je zet je bril op en ziet direct hoe je een onderdeel van een motor moet vervangen.

Zijn er ook schaduwkanten?

Zoals bij veel mediatoepassingen duiken ook de game- en pornoindustrie op VR en AR. Zij ruiken geld omdat VR/AR zo levensecht zijn en meer en meer betaalbaar worden. Daarnaast zijn deze tools louter individueel in te zetten. Ideaal voor gamers en mensen die op zoek zijn naar een intensere beleving van heel veel genot.

Onze houding

De verkeerde toepassingen die mogelijk zijn hoeven de nuttige toepassingen niet uit te sluiten. Virtual en augmented reality manifesteert zich meer en meer, en er worden veel nuttige onderwijskundige toepassingen ontwikkeld. 

Het media-attitudemodel (MAM) van Driestar onderwijsadvies is vanuit Bijbelse principes ontwikkeld om ook met nieuwe technologische ontwikkelingen zoals VR en AR op een verantwoorde wijze om te gaan. Vanuit het principe van de pelgrim, dienaar, burger en leerling gaan wij binnenkort de verkenning aan. We houden jullie op de hoogte!

VR.jpeg