Verwondering 2 september 2020 Door Dr. ir. P.M. (Piet) Murre

Wie eenmaal gecharmeerd is geraakt van een vak zal zeker momenten kennen van diepe verwondering. Dat geldt ook voor een leraar. Dick van der Wateren schreef er een mooi boekje over waarin hij als niet-christelijk docent met een schat aan ervaring laat zien hoe je je onderwijs zo kunt inrichten dat leerlingen tot verwondering komen.

Goede vragen

In zijn boekje ‘Verwondering. Leren creatief en kritisch denken door vragen te stellen’, biedt hij precies wat de titel belooft. In slechts zo’n 100 bladzijden benadrukt hij vooral de kunst om de goede vragen te stellen en leerlingen ook te helpen om vragen te stellen. Bij van alles. Bij antwoorden die zeker lijken, maar ook bij fenomenen die met een vakgebied te maken hebben. Niet te snel iets aannemen en goed kijken, nieuwsgierig zijn en nieuwsgierigheid opwekken gaan dan hand in hand met de juiste dosis afstand en nabijheid van de docent. Niet alleen de praktische voorbeelden spreken mij aan, maar ook dat hij wil denken vanuit de Grote Vragen. Hij noemt bijvoorbeeld: ‘Waar komen wij vandaan?’ en ‘Wat is de zin van ons bestaan?’, en ook ethische vragen. 

Het wonder

Het boekje maakt glashelder dat niet alleen christelijke docenten pogen om leerlingen tot verwondering te laten komen en ook zelf verwonderd zijn. Tegelijk roept dat ook de vraag op waar die verwondering toe leidt. Is dat eerder verbazing, of zit er iets in van het wonder? Blijft het binnenwerelds en wordt uiteindelijk het laatste woord gelaten aan de wetenschap, die steeds verder ontwikkelt en zichzelf corrigeert? Helder is ook dat een christendocent niet kan volstaan met onderwijs dat uitlokt tot verwondering, maar iets moet doen om daadwerkelijk de link naar God te leggen, anders blijft die verwondering, hoe mooi ook, horizontaal.

Brug naar boven

Van der Wateren schreef een mooi, praktisch en leerzaam boekje dat bij veel vakken kan helpen. Het stelt impliciet de belangrijke vraag waar een christelijke leerkracht de brug naar boven en het venster op de hemel expliciet maakt zonder dat hij daarvoor een preekjas aantrekt.