ParnasSys at a glance Geplaatst op 8 januari 2016 Door Janine Bulk

Onlangs was ParnasSys-trainer Janine Bulk in Malawi. Ze ontdekte daar dat men precies hetzelfde wil als wij in Nederland: goed onderwijs voor ieder kind. Maar hoe doen ze dat met 120 kinderen onder een boom, schrijvend op een papiertje met een steen als bureau?

Als ik nog maar net terug ben van een Afrikaans onderwijsavontuur via Edukans, open ik mijn mailbox. Daarin vind ik onder andere het bericht dat Education at a Glance 2015 wordt aangeboden in de Tweede Kamer. Positief nieuws! Onze jongeren laten – afgezet tegen de 34 OESO-landen – bovengemiddelde prestaties zien, volgen meer onderwijs en maken in het primair onderwijs veel lesuren, inclusief een vliegende start vanaf het vierde levensjaar. We houden nog wat tegoed. In het voorjaar van 2016 volgt er een verdiepende samenvatting van het maar liefst 568 pagina’s tellende stuk.

Twee weken Malawiaans onderwijs relativeert werkelijk alles. Het is geen OESO-land en wordt dan ook niet op deze wijze gemonitord. Dat neemt niet weg dat je geen analyticus hoeft te zijn om vast te stellen dat het heftig is, met 120 kinderen onder een boom (of 80, omdat er 40 kinderen mango’s moeten plukken tijdens de mangotijd), met een steen als bureau én een zandstorm. Met mijn Nederlandse collega’s probeer ik in 15 dagen tijd een positieve onderwijssteen bij te dragen. Allemaal willen we hetzelfde: goed onderwijs voor ieder kind. Maar hoe doe je dat? Wie heb je nodig? Wat zijn succesfactoren? 


We nemen onze Malawiaanse collega’s tijdens de schoolbezoeken en de workshopdagen mee in actieve werkvormen en cyclisch werken; waarnemen, begrijpen, wegen, plannen, handelen en evalueren zijn hierbij het uitgangspunt.

Op iedere school is ParnasSys in een planbordvorm gegoten. In de directiekamer hangt geen groepskaart, maar een schoolkaart. In één oogopslag zien we hier allerlei tabellen voor absentie, toetsscores en doelen. We zijn onder de indruk! In de gesprekken verkennen we de vertaalslag: wat betekenen deze gegevens uiteindelijk voor het kind in de groep? Maar ook denken we na over de vraag: hoe kun je deze data gebruiken om cyclisch te werken en daarmee je onderwijs te versterken? Genoeg gespreksstof!


De weersomstandigheden, voedseltekorten, kinderabsentie door werk … Stuk voor stuk uitdagingen die het onderwijsproces beïnvloeden. Maar los van alle complicaties is er een enorme drive om te ontwikkelen!

Terug in Nederland besef ik des te meer hoe mooi we hier het onderwijs kunnen maken met het kind als uitgangspunt. Ook hier zijn genoeg westerse complicaties, natuurlijk. Een groot verschil met Afrika is echter de hoeveelheid  expertise en middelen die we tot onze beschikking hebben. Mijn collega’s en ik ontmoeten je graag om het gebruik van ParnasSys bij te laten dragen aan de onderwijskwaliteit bij jou op school! In één oogopslag je leerling, je groep, de school in beeld … ParnasSys at a glance.

ParnasSys-at-a-glance-3.jpg
Janine is beleidsmedewerker onderwijskwaliteit binnen De Groeiling en is ParnasSys-trainer bij Driestar onderwijsadvies.