Goede voorbereiding is het halve werk 23 januari 2020 Door P.J.D. (Daniël) Bos

Jaarlijks worden zowel nationaal als internationaal verschillende onderwijs(gerelateerde) congressen georganiseerd. In deze blog nemen we je mee in de ontwikkelreis die leidt naar de BETT (Londen), een innovatieve, ICT-gerichte beurs waar ook veel aandacht is voor creativiteit en het stimuleren van (persoonlijke) ontwikkeling. Begin januari bereidden een aantal onderwijsadviseurs zich voor op deze reis in een speciale voorbereidingsbijeenkomst.

Spurgeon

Wanneer woorden als vernieuwen of innoveren klinken, zijn we al snel geneigd om heel groots te denken. Bij de start van de bijeenkomst worden we door Spurgeon weer met beide benen op de grond gezet. De jonge Spurgeon, vooral bekend als dominee van de gemeente die samenkwam in de Metropolitan Tabernacle in Londen, leidde in het begin van zijn ambtsperiode een relatief kleine gemeente. Sinds zijn komst groeide de gemeente sterk en bleek op termijn zelfs het kerkgebouw te klein. Nu, krap 200 jaar later, is deze gemeente nog steeds een bloeiende gemeente. Spurgeon leert ons hiermee een aantal lessen. Een verandering of groei hoeft niet altijd (direct) groot te zijn om betekenisvol te zijn. Groots dromen is goed, maar soms is er niet direct resultaat zichtbaar en kunnen we pas achteraf zeggen dat we groei of verandering hebben doorgemaakt. In zijn boek ‘laat uw licht schijnen’ wijst Spurgeon ons daarnaast op een wezenlijk element van het leven als christen. Hij spreekt hierbij over het licht zoals dat ook in Mattheüs 5:16 aan bod komt: een christen als leesbare brief, als een zoutend zout en als lichtend licht. Praktische, toepasbare taal die ook passend is bij onze (persoonlijke) ontwikkelreis. De woorden van Spurgeon gaan deze reis met ons mee, en brengen ons als onderdeel van de reis ook bij de Metropolitan Tabernacle om wat meer te horen over de rijke geschiedenis van deze kerk.

Ontwikkelreis

Met deze les in het achterhoofd starten we onze ontwikkelreis. Voor het eerst organiseert Driestar onderwijsadvies, in samenwerking met collega’s van het Wartburg, een voorbereidingsbijeenkomst om nóg meer te halen uit het bezoek aan de BETT. In een gemêleerde groep met enthousiaste leerkrachten, directeuren, ICT-medewerkers en met collega’s van Driestar educatief denken we aan de hand van onze innovatievragen na over hoe de precieze invulling van deze reis eruit zou komen te zien. Door verschillende werkvormen maken we kennis met de andere groepsleden en vertellen we aan elkaar onze beweegredenen om met deze reis mee te gaan. Daarnaast komt ook onze eigen innovatievraag aan bod. Denk bijvoorbeeld aan vragen als ‘hoe kan ik meer uit het gebruik van mijn Pro-Wise-bord halen dan ik nu doe en wat is daarvoor nodig?’ en ‘hoe kan ik de doelen van mijn leerlingen op een effectieve en overzichtelijke manier monitoren?’ Door op voorhand onze vragen te articuleren en met elkaar aan te scherpen, kunnen we, samen met het zelfgekozen innovatiemaatje gerichter op zoek naar informatie als we op de BETT rondlopen. Welke stands kunnen we het beste bezoeken om onze vragen te beantwoorden? Welke lezingen zijn voor onze vragen interessant? Op voorhand stippelen we zo een unieke route uit die past bij de vragen die we hebben, passend bij het innovatievraagstuk. Een goed begin, is het halve werk!

Benieuwd naar het vervolg van deze ontwikkelreis? Houdt de website in de gaten voor een vervolg! Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan even contact met mij op.