Symposium Wetenschap en Techniek

Van11 oktober 13:00
tot11 oktober 18:00
Locatie:Gouda

Welkom op het symposium Wetenschap en techniek dat we samen met Techniekpunt Gouda organiseren. Deze middag is bedoeld voor alle leraren die meer willen leren over het stimuleren van een onderzoekende en ontdekkende houding bij kinderen.

Het programma is zo opgebouwd dat er veel ruimte is voor zelf aan de slag gaan met wetenschap en techniek, gericht op lessen in het primair onderwijs. Na een korte centrale opening gaan we uit elkaar in twee inhoudelijke workshoprondes. In de pauze kun je in gesprek met diverse organisaties en bedrijven die zich bezig houden met wetenschap en techniek in de klas.

Kosten

Omdat de overheid veel belang hecht aan wetenschap en techniek op de basisschool, kunnen we dit symposium van Driestar hogeschool voor slechts € 30,- aanbieden, inclusief het boek Fascinerende ontdekkingen met kinderen, een prachtig vormgegeven boek met lesideeën voor de basisschool. Voor studenten zijn de kosten € 10,-.

Meer informatie

Neem bij vragen contact op met Lidianne Colenbrander

Aanmelden

Je kunt je aanmelden voor het symposium door onderstaand formulier in te vullen. 

  • 13.30 uur - Ontvangst
  • 14.00 uur - Welkom en opening
  • 14.10 uur - Workshopronde 1

    Workshop 1: Programmeren I: Bee-Bot en LEGO WeDo

    Workshopleiders: Pieter Bout, Leon van Dalen en Peter van Nieuwkoop

    Deze workshop gaat uit van Bee-Bot en richt zich op wetenschaps- en techniekonderwijs aan jongere kinderen. We laten zien hoe je kinderen gaandeweg kunt laten ontdekken wat programmeren is binnen een gestructureerde omgeving waarin een robot een route aflegt of een andere eenvoudige opdracht krijgt. Met duidelijke en onmiddelijke feedback van de robot kun je kinderen stapsgewijs leren hoe ze te werk kunnen gaan.
     

    Workshop 2: Programmeren II: LEGO Mindstorms en Scratch

    Workshopleiders: Pieter Bout, Leon van Dalen en Peter van Nieuwkoop

    In vervolg op de in juni gehouden Lego Mindstorm Challenge leggen we in deze workshop verbinding tussen techniek en programmeren. We lossen een probleem op met een combinatie van een juist ontwerp en een zelfgeschreven opdracht aan de robot. We laten de robot een uitgang in een doolhof zoeken en dagen deelnemers uit een bijdrage te leveren aan de oplossing met behulp van bouwstenen die zij krijgen aangereikt. Voor deze workshop is enige voorkennis van programmeren en ervaring met het werken met LEGO Mindstorms gewenst.
     

    Workshop 3: Werken met leerlingen en drones

    Workshopleider: Jos van Dijk

    Drones zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij en inmiddels voor een breed publiek beschikbaar. Als je aan de slag gaat met drones in de klas, zul je merken dat sommige kinderen er al behoorlijk bekend mee zijn. Tijdens deze workshop gaan we in op verschillende toepassingen en zullen we ook wat demo’s laten zien. Denk aan: phantom en parrots, waxinelichtjes doven, pingpongbal in een doel ‘blazen’ en een dak op een huis plaatsen. Als deelnemers kun je tijdens deze workshop oefenen met het vliegen met kleine drones. De doelstelling van de workshop is het laten zien van waardevolle toepassingen in het dagelijks leven, zodat jij dat met je kinderen in de klas kunt behandelen.
    Deze workshop wordt alleen in ronde 1 gegeven.

    Workshop 4: Regenkleding maken

    Workshopleider: Sonja van Gemeren

    Hoe kunnen we zelf een oplossing verzinnen voor droog blijven in de regen? Er komt veel kijken bij het ontwerpen van waterdichte regenkleding: maatvoering, pasvorm, verbindingen en een eigen design en functionaliteit. We ervaren hoe de onderzoeks- en ontwerpcyclus steun geeft bij dit proces. Zo leren we hoe we kinderen in onze klas kunnen begeleiden van ontmoeten van de opdracht tot presenteren van hun eigen resultaat.
    Deze workshop wordt alleen in ronde 2 gegeven.
     

    Workshop 5: Stop-motion

    Workshopleider: Eef-Jan Boon

    De stop-motiontechniek is net zo oud als filmen zelf. De techniek is ontstaan om speciale effecten in films te maken. Dankzij onze smartphone maken we dagelijks filmpjes en foto’s. Stop-motion gaat een stap verder en doet een beroep op je creativiteit door de factor ‘tijd’ in te brengen in een serie opeenvolgende beelden. In deze workshop gaan we kijken hoe we met onze smartphone alledaagse voorwerpen een nieuwe betekenis kunnen geven door ze tot leven te brengen in een verhaal wat jij bedenkt.
     

    Workshop 6: Onderzoeken en ontwerpen in een notendop

    Workshopleider: Nadine Rodewijk, Wetenschapknooppunt Zuid-Holland

    Tijdens deze workshop Ontwerp in de klas zal ontwerpend leren uitgebreid aan bod komen. Praktische voorbeelden van ontwerpprojecten in midden- en bovenbouw vormen de rode draad, waarbij telkens de gestructureerde aanpak van ontwerpend leren terug komt. Je krijgt handvatten om je leerlingen te helpen hun talenten en 21ste-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen, zoals nieuwsgierigheid, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Aan de hand van een ontwerpprobleem ervaar je zelf een aantal stappen ontwerpend leren. Dat laat zien zien dat ontwerpend leren een concrete en laagdrempelige manier is om wetenschap en technologie toe te passen op school en in de klas. Na afloop van de workshop kun je met de lesideeën en activiteiten direct aan de slag.
  • 15.30 uur - Pauze
  • 15.55 uur - Workshopronde 2
    Zie workshopronde 1.
  • 17.15 uur - Gezamenlijke afsluiting
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
Ik ben oud-student en wil gebruikmaken van mijn waardebon:

     
Workshop(s)    
     
Bevestiging    
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.