Symposium Het jonge kind 2023

Van 1 februari 10:00
tot 1 februari 16:00
Locatie: Driestar educatief, Gouda

Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid: het zijn de vaste ingrediënten voor ons symposium Het jonge kind. Op 1 februari 2023 duiken we weer een dag lang in de wondere wereld van het jonge kind. Dit jaar gaat de lezing over zintuigelijke prikkelverwerking, en er zijn maar liefst tien workshops over uiteenlopende thema’s. Van harte welkom, we kijken ernaar uit je te ontmoeten!

Dit symposium is bedoeld voor leerkrachten van groep 1 en 2, intern begeleiders en onderbouwcoördinatoren.  

Lezing ‘De noodzaak van wiebelen en friemelen in de klas’

Monique Thoonsen verzorgt dit jaar de lezing met als onderwerp ‘zintuiglijke prikkelverwerping’. Wippen, wiebelen en friemelen, snel afgeleid zijn en heftige emoties laten zien. De oorzaak van het storend gedrag kan een verkeerde zintuiglijke prikkelverwerking zijn. En dat heeft veel gevolgen voor leren. Je kunt je niet concentreren als je last hebt van te weinig of te veel prikkels. De eerste groep is te sloom en slaperig (onderprikkeld) en de tweede groep gestrest (overprikkeld).
Wat zou het fijn zijn om het gedrag van deze leerlingen beter te begrijpen en er niet door geïrriteerd te worden. Soms regelt de leerling zelf namelijk de hoeveelheid prikkels en kom je erachter dat het storend gedrag juist bedoeld is om beter op te kunnen letten. In deze interactieve lezing leer je meer over de achtergrond van wiebel- en friemelgedrag en waarom het gedrag heel nuttig is.
 
Monique Thoonsen is specialist zintuiglijke prikkelverwerking, pedagoog en CCE-consulent. Ze is vooral bezig met de (afwijkende) zintuiglijke prikkelverwerking. Ze adviseert en begeleidt professionals, opvoeders, kinderen en volwassenen. Ook is ze co-auteur van de Wiebelen en friemelenreeks over zintuiglijke prikkelverwerking. Vanuit haar bedrijf 7 Zintuigen geeft zij voorlichting en cursussen over de oplossingen die er zijn voor onder- of overprikkelde kinderen. 

Workshops

Tijdens het symposium volg je twee workshops. Ook dit jaar hebben we weer gekozen voor uiteenlopende onderwerpen. Zo zijn er workshops over prentenboeken in je  rekenonderwijs, twee-/meertaligheid, de slimme kleuter, en de impact van echtscheiding op kleuters. Een overzicht van alle workshops vind je onderaan deze pagina in het uitklapmenu.    

Kosten

De eerste en tweede deelnemer van een school betalen per persoon € 229,-. De derde en daaropvolgende deelnemers betalen per persoon € 199,-. De genoemde prijzen zijn inclusief een uitgebreide lunch en een leuke goodiebag.

Vragen?

Neem contact op met Liesbeth van Linschoten, secretaresse Driestar onderwijsadvies. 

Aanmelden

Je kunt je aanmelden via onderstaand aanmeldformulier. Aanmelden kan tot 24 januari 2023.

Programma

  • 9.30 uur – Inloop
  • 10.00 uur – Opening (met Bijbellezen en gebed)
  • 10.15 uur – Lezing ‘De noodzaak van wiebelen en friemelen in de klas’
  • 11.00 uur – Pauze
  • 11.15 uur – Vragen bespreken en afsluiting morgenprogramma
  • 12.00 uur – Lunch
  • 13.00 uur – Opening middagprogramma en energizer
  • 13.30 uur – Workshopronde 1

    Workshop 1: Speel zangspelen!

    Workshopleider: Marja van Delden, onderwijsadviseur bij Kommee. Marja geeft trainingen over buitenspelen en was initiator en dacht mee bij het opzetten en realiseren van IKC De Proeftuin in Zwolle.

    Jonge kinderen ontdekken zichzelf en de ander in de ruimte waar ze spelen. Daar helpen zangspelen fantastisch bij en dat kan binnen en buiten. In deze workshop ga je zangspelen (her)ontdekken, zoals ‘Hinkel de pinkel’, ‘Sjok sjok sjok’, ‘Alles in de wind’. Door de combinatie van tekst, melodie en beweging krijg je een schat in handen om op alle momenten van de dag op een fantasievolle manier kinderen mee te nemen in de ruimte. Je leert welke opbouw je kunt gebruiken van peuter tot 7/8 jaar en kunt deze na afloop toepassen in de praktijk. We staan te popelen om met jou in de kring te gaan dansen en springen! 

    Workshop 2: Prentenboeken in je rekenles. Hoe, wat en waarom?

    Workshopleider: Rob van Bree, leerkracht, psycholoog en wetenschapper. Samen met Hanneke van Bree publiceert hij regelmatig artikelen in vaktijdschriften en verzorgt hij lezingen en workshops.
     

    Wat hebben rekenonderwijs en prentenboeken met elkaar te maken? Is er sprake van een niet-alledaags duo? Of is de combinatie minder verrassend dan ze lijkt? In veel prentenboeken gaan achter prachtige verhalen rekenuitdagingen schuil waar jonge kinderen zich in vast kunnen bijten. Met behulp van prentenboeken kan rekenonderwijs heel speels én heel leerzaam vormgegeven worden. Het hoe, wat en waarom wordt in deze workshop uit de doeken gedaan. De workshop maakt duidelijk hoe op een stevig theoretisch fundament met behulp van prentenboeken rekenonderwijs gebouwd kan worden waarvan de kinderen in je klas genieten.

    Workshop 3: De impact van een echtscheiding op de denk- en leefwereld van kleuters

    Workshopleider: Annemarie Hogendoorn, orthopedagoog bij Driestar onderwijsadvies.
     
    Met elkaar willen we nadenken over welke impact een echtscheiding kan hebben op het leven van kleuters. Wat doet een scheiding met deze kinderen? Wat hebben ze nodig en hoe kunnen wij als opvoeders en leerkrachten hen hierbij ondersteunen? 

    Workshop 4: Vervelen of verrijken?

    Workshopleiders: Liesbeth Knook en Gerdine Bunk. Beiden werken op de Johannes Calvijnschool in Amersfoort en hebben jarenlange ervaring in het (kleuter)onderwijs. Ze volgden een scholingstraject over verrijken bij kleuters en delen in deze workshop hun opgedane kennis en praktijkervaring.
     
    Er zijn veel verschillen in ontwikkeling van kinderen in de kleutergroep. Hoe zorg je ervoor dat slimme kleuters zich niet gaan vervelen? Hoe kun je de hoeken verrijken zodat deze kinderen zich uitgedaagd voelen? Welke eisen kun je stellen aan het spel en de werkjes? Welke vragen stel je in de kring waarmee je kinderen aan het denken zet? En hoe geef je de verrijking een plek in je groepsplan? In deze workshop hoor je vanuit de praktijk van alledag hoe je dit op een goede manier vorm kunt geven! 

    Workshop 5: Van kleine kinderen tot grote lezers

    Workshopleider: Hennie Spruyt-Stigter is docent Nederlands op de pabo van Driestar hogeschool. Ze begeleidt veel studenten die op de basisschool onderzoek doen naar het vergroten van de leesmotivatie. Leesbevordering en -motivatie is een van haar expertises.
     
    Lezen is belangrijk. Het vergroot het inlevingsvermogen, de kennis van de wereld en het geeft toegang tot andere werelden. Als een leerling als lezer de school verlaat, krijgt hij een schat mee. Zelf lezen begint met voorgelezen worden. Voorlezen en met elkaar over boeken praten, leert leerlingen een verhaal te begrijpen, te verbinden met de werkelijkheid en een onderbouwde mening erover te geven. Een leerkracht die veel voorleest, zorgt voor leesplezier en leesmotivatie en bevordert het leesproces van zijn leerlingen. Zo kunnen kleine kinderen grote lezers worden.
    In deze workshop gaan we met een prentenboek aan de slag en laten we zien hoe je jonge kinderen kunt laten genieten van een verhaal en hoe je kunt werken aan hun literaire competentie. Je maakt kennis met lessen, activiteiten, werkvormen, en materialen bij diverse prentenboeken. 

    Workshop 6: Door een EF-bril kijk je vérder!

    Dieneke Schellingerhout is docent Pedagogiek op de pabo van Driestar hogeschool en onderwijsadviseur jonge kind bij Driestar onderwijsadvies. Vanuit haar jarenlange ervaring in de onderbouw van het basisonderwijs is het haar passie om mensen te stimuleren in het geven van waardevol onderwijs aan het jonge kind.
     
    Executieve functies sturen je gedrag, gedachten en emoties aan. Deze functies heb je nodig om te ontwikkelen en te leren. Maar hoe zit het met de ontwikkeling van basale executieve functies (EF) bij jonge kinderen? Wat mag je van hen verwachten? En hoe kun jij als leerkracht executieve functies versterken en stimuleren?
    In deze workshop kijk je met een fictieve EF-bril naar executieve functies bij jonge kinderen. Je ziet niet alleen wat je op grond van hun ontwikkeling van ze mag verwachten, maar je krijgt ook praktische sleutels in handen hoe je een paar executieve functies kunt versterken en stimuleren!  

    Workshop 7: Luisteren naar het spel van het kind

    Workshopleiders: Maria Bolsius en Mariette van Griensven. Na hun jarenlange ervaring in het werken met het jonge kind in het (speciaal) basisonderwijs volgden beiden een opleiding voor speltherapie gevolgd. Allebei hebben ze nu alweer tien jaar hun eigen speltherapiepraktijk.
     
    In deze workshop krijg je een inkijkje in de dagelijkse speltherapiepraktijk aan de hand van een aantal ervaringsverhalen. Maak kennis met de kracht van speltherapie! Vervolgens nemen de workshopleiders jullie mee om samen de waarde van het luisteren naar het spel van het jonge kind te gaan ontdekken en (aan den lijve) te ervaren. Tijdens de workshop zie en ervaar je de keuze die je hebt in welke rol je aanneemt in het samenspel met een jong kind.  Ben je de juf met een pedagogisch 'agenda' of ben je de juf die oprecht geïnteresseerd is in het welzijn van het kind? Beiden rollen zijn oké, maar voel de keuze. Daarnaast bieden de workshopleiders een stuk theorie aan met praktische tips: ze bieden technieken aan die helpen om optimaal te leren luisteren naar het spel van het kind.  Ook is er gelegenheid om te oefenen: in een rollenspel gaan we enerzijds de aangeboden technieken leren toepassen, en anderzijds aan den lijve ervaren hoe dit voelt. Luister en speel je mee? 

    Workshop 8: Ga de hoek in!

    Workshopleider: Tea Hubregtse is leerkracht van groep 1/2 en heeft 27 jaar ervaring in het kleuteronderwijs.
     
    Thematiseren … een geweldig mooie en pakkende manier om kinderen gemotiveerd te krijgen en ondertussen met doelen aan de slag te gaan. Zeker als de kinderen betrokken worden bij de opbouw en uitwerking van het thema. Door weken met een thema aan de slag te gaan blijven kinderen nieuwsgierig en krijgen ze meer grip op de werkelijkheid. Wanneer kinderen actief mee mogen denken zal er eigenaarschap ontstaan, is er motivatie en automatisch ontwikkeling.
    Tijdens deze workshop neemt Tea Hubregste je mee in de opzet en uitwerking van een thema aan de hand van de fases van thematiseren om zo tot een goed uitgewerkt thema te komen. 

    Workshop 9: Ga verder met meer taal!

    Workshopleider: Alice Sekeris-Ruitenburg is logopedist en docent Logopedie bij Driestar hogeschool.
     
    Wil je meer weten over de theorie rond tweetaligheid of meertaligheid? Want een goed inzicht daarin maakt dat je de juiste dingen doet, en laat, om je meertalige leerling(en) zo goed mogelijk verder te helpen. We starten dus met een stuk theorie, om van daaruit heldere en concrete lijnen te trekken naar het schoolleven en naar de klas. Beide aspecten komen aan de orde: theorie én praktijk.
    Taal, hoe belangrijk is dat voor het leren, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, voor het denken, voor het leven! Daar kun je nooit genoeg van weten en van krijgen. 

    Workshop 10: Meer met materiaal!

    Workshopleider: Jouke Vermaat, mediathecaris bij Driestar hogeschool
     
    Waar haal ik toch al die materialen vandaan om mijn thema aan te kleden en te verrijken? Een vraag die je als leerkracht ongetwijfeld weleens gesteld hebt. Tijdens deze workshop nemen we je mee in de mogelijkheden die onze mediatheek biedt: projectkoffers (met thema’s als Kikker, 112, China), materialen voor hoogbegaafdheid, rekenmaterialen, materialen voor motorische ontwikkeling, handpoppen en ga zo maar door. Een uur is zelfs te kort om alles gezien te hebben, maar een indruk van wat we hebben krijg je zeker tijdens deze rondleiding.

  • 14.30 uur – Pauze
  • 15.00 uur – Workshopronde 2
    Kijk bij Workshopronde 1 voor een overzicht van de workshops.
  • 16.00 uur – Hapje en drankje
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
     
Workshops    
     
Bevestiging    
Heb je een vraag of een opmerking? Laat hem hier achter.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.