Online symposium Het jonge kind 2022

Van2 februari 09:30
tot2 februari 16:00
Locatie:Gouda, Driestar educatief

Inspiratie, ontmoeting en gezelligheid: het zijn de vaste ingrediënten voor ons symposium Het jonge kind. Op 2 februari 2022 duiken we weer een dag lang in de wondere wereld van het jonge kind. Volg de beweeglijke lezing van Hanneke Poot, leer over hoogsensitieve kleuters, speltherapie, loose parts en nog veel meer. Van harte welkom!

Dit symposium is bedoeld voor leerkrachten van groep 1 en 2, intern begeleiders en onderbouwcoördinatoren. De organisatie van deze dag is in handen van Driestar onderwijsadvies en KOC Diensten. 

Corona

Vanwege de coronamaatregelen hebben we besloten het programma helemaal online te laten plaatsvinden. Degenen die zich hebben ingeschreven voor de fysieke bijeenkomst ontvangen hierover een e-mail.

Lezing ‘Bewegen is de basis (van alles wat een kind leert!)’

Hanneke Poot verzorgt dit jaar de lezing met de titel ‘Bewegen is de basis (van alles wat een kind leert!)’. Kinderen hebben vanaf de geboorte tijd en ruimte nodig om zich te ontwikkelen en verbindingen te leggen, te rijpen in de hersenen. Dit rijpingsproces wordt aangestuurd door veel te bewegen en veel ervaringen op te doen met het lichaam. Dit wordt de sensomotorische ontwikkeling genoemd. Deze ontwikkeling vormt de basis van alles wat een kind leert! De eerste vier jaren van het leven van een kind zijn belangrijk om de basis te leggen. In de kleutertijd is het van groot belang dit rijpingsproces verder te ondersteunen, zo nodig in te halen, zodat het kind klaar is om het onderwijs verder in te gaan. Dit betekent ook dat het verwerken van informatie plaats vindt door te bewegen. Het is dan ook van groot belang in het onderwijs om de leerstof door bewegen aan te reiken. En… om als leerkracht zelf in beweging te komen!
 
Hanneke Poot-van der Windt is kinderfysiotherapeut en psychomotorisch remedial teacher, docent binnen Kindercentra, basisonderwijs en middelbaar onderwijs. 

Workshops

In onderstaand uitklapmenu vind je een uitgebreid overzicht van de workshops.

Kosten

De kosten per deelnemerz ijn € 149,-. Wil je online alleen het ochtend- of juist het middagprogramma volgen, dan betaal je € 79,-. Alle online deelnemers ontvangen voorafgaand aan het symposium een leuk pakketje!

Vragen?

Neem contact op met Wenneke de Ruijter (secretaresse Driestar onderwijsadvies).

Aanmelden

Je kunt je aanmelden via onderstaand aanmeldformulier.

Programma

  • 09.30 uur: Opening
  • 09.40 uur: Lezing Hanneke Poot
  • 10.30 uur: Pauze
  • 10.50 uur: Vragen bespreken
  • 11.30 uur: Afsluiting morgenprogramma
  • 11.45 uur: Lunchpauze
  • 13.00 uur: Workshopronde 1

    Workshop 1. Ontwikkeling stimuleren in de flow van het spel
    Workshopleider: Margot Wouters

    Een van de conclusies van het door het Kohnstamm Instituut uitgevoerde pre-COOL-onderzoek (2016) is dat stimuleren en verrijken van fantasiespel een belangrijke voorspeller is van ontwikkelingsuitkomsten bij jonge kinderen. Bij kinderen die intens kunnen spelen, verloopt de ontwikkeling doorgaans goed. Bij kinderen die niet intens kunnen spelen, stagneert de ontwikkeling.
    Volgens Vygotsky raken kinderen in de flow van hun spel in hun zone van naaste ontwikkeling en overstijgen ze hun eigen kunnen. Een meerwetende volwassen spelpartner is daarbij onmisbaar.
    Wil je graag meespelen maar ben je zoekende naar wanneer en hoe je dat moet doen, dan is deze interactieve workshop iets voor jou. Je ziet en ervaart hoe je kunt meespelen en spel kunt verrijken tijdens vrij spel. Ook zie en ervaar je hoe je in kleine groepjes de kinderen meeneemt in de flow van het spel en zo spontaan de ontwikkeling stimuleert. 
     
    Margot Wouterse-Schmitz is de ontwikkelaar en trainer van de Speelpleziermethodiek voor spelstimulering en spelend leren. Ze heeft 45 jaar ervaring met het in spelende interactie stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Naast het in eigen beheer uitgeven van schriftelijke publicaties en instructie-dvd’s heeft zij inmiddels honderden pedagogisch medewerkers  en leerkrachten getraind in spel- en spelbegeleidingsvaardigheden. 

    Workshop 2. Hoe herken je een hoogsensitieve kleuter?
    Workshopleider: Esther Bergsma

    In deze workshop leer je meer over hoogsensitiviteit en welke invloed die eigenschap heeft in de kleuterklas. Je leert hoe de werking van het hoogsensitieve brein verschilt van niet-hoogsensitieve kinderen en wat er vanuit de wetenschap bekend is. Na deze workshop kun je hoogsensitieve kleuters beter herkennen en begrijpen.
     
    Drs. Esther Bergsma is onderzoeker, auteur, spreker en trainer op het gebied van hoogsensitiviteit. Ze schreef inmiddels vijf boeken over dit onderwerp, waaronder “Hoogsensitieve kinderen”. 

    Workshop 3. Kleuters met ASS en spelend leren
    Workshopleiders: Chantal Beke en Greet Zwarteveld 

    Regelmatig komen we in de kleuterklassen kinderen met ASS tegen. Tijdens het spelen zien we vaak dat deze kinderen moeite hebben met fantasievol spel. Ook hebben zij vaak begeleiding nodig in het maken van contact met leeftijdsgenoten. Het spelen in de klas gaat dan niet vanzelf.
    Wat hebben deze kinderen nodig om toch tot gericht spelen te komen? Hoe kunnen we goed aansluiten bij hun behoeftes om een stapje verder te komen, zodat ook zij met plezier in de themahoeken kunnen spelen?
    In deze workshop geven we informatie over de ontwikkeling van kinderen met een autismespectrumstoornis. Ook staan we stil bij de spelontwikkeling van deze kinderen. We bespreken de voorwaarden om tot spel te komen en geven handvatten mee.
     
    Chantal Beke en Greet Zwarteveld werken beiden bij het Centrum Jonge Kind van Karakter. Hier worden kinderen aangemeld met een (vermoeden van) kinderpsychiatrische stoornis. Vanuit ‘Bink Jonge Kind’ bieden ze behandeling in de kleuterklas, op het kinderdagverblijf of in de peuterspeelzaal. Hierin richten ze zich samen met de leerkrachten of begeleiders op het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. 

    Workshop 4. Leren denken met Denksleutels
    Workshopleider: Hetty Meulensteen 

    In elke groep zitten kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Een van de kenmerken van deze kinderen is dat ze snel kunnen denken. Vaak zijn het ook kinderen die met originele oplossingen komen. In deze workshop gaan we aan de slag met analytisch, praktisch en creatief denken door gebruik te maken van de Denksleutels. Vanuit de onderwijsbehoeften van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong gaan we werken met de Denksleutels. Deze workshop biedt praktische materialen en ideeën om meteen mee aan de slag te gaan in de groep.
     
    Hetty Meulensteen MSc. is ECHA-specialist in Gifted Education. Als ondersteuningsspecialist voor SWV PO 30 06 begeleidt zij scholen en leerkrachten in het vormgeven en realiseren van passend onderwijs voor begaafde leerlingen.
  • 14.00 uur: Pauze
  • 14.30 uur: Workshopronde 2
    Zie de workshops bij Workshopronde 1.
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
Ik ben oud-student en wil gebruikmaken van mijn waardebon:

     
Keuze dagdeel/ workshops    
     
Bevestiging    
Heb je een vraag of een opmerking? Laat hem hier achter.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.