Muziekdag 'De kracht van muziek'

Van11 oktober 09:45
tot11 oktober 15:30
Locatie:Gouda

Iedereen weet het, maar doen we er ook iets mee? Eric Scherder schreef al in zijn boek ‘Singing in the brain’ dat muziek maken en -luisteren een positieve werking heeft op de hersenen. Benieuwd naar de theorie en wat dit betekent voor jouw muziekonderwijs? Geef je dan op voor dit symposium muziek 'De kracht van muziek'. 

Dit symposium is bedoeld voor muziekdocenten en cultuurcoördinatoren in het PO, VO, MBO, HBO en anderen in het onderwijs die meer over muziek in het onderwijs wil weten. 

Lezing: Muziek en brein, over de kracht van muziek.

De hoofdlezing wordt verzorgd door Dr. Ben van Cranenburgh (neurowetenschapper en directeur bij het Instituut voor Toegepaste Neurowetenschappen (ITON)). Hij heeft diepgaand onderzoek gedaan naar het positieve effect van muziek. Op boeiende wijze hoopt hij ons bij te praten over het thema 'Brein en muziek'. 

Leidraad voor de lezing is zijn boek ‘Muziek en brein. Over de kracht van Muziek’. Tijdens de pauze is dit boek te koop in de foyer. Daarnaast geven wij vijf boeken weg. Maak kans en schrijf je in!

Workshops

Na de hoofdlezing zijn er workshops waarin een aantal deskundigen uit de praktijk je meeneemt in hun bevindingen in het muziekonderwijs.In onderstaand programma vind je een uitgebreid overzicht van de workshops.

Kosten

De kosten voor deelname aan dit symposium zijn €50,- Studenten betalen het studententarief van €25,- Dit is inclusief een uitgebreide lunch. Dankzij een subsidie kunnen we deze kosten laag halen. 

Vragen?

Heb je een vraag over het programma of wil je meer informatie? Neem contact op met Albert-Jan den Butter.

Aanmelden

Aanmelden voor deze muziekdag kan door onderstaand inschrijfformulier in te vullen. 

Programma

  • 9.45 uur - inloop met koffie en thee
  • 10.00 uur - opening door Albert-Jan den Butter
  • 10.15 uur - lezing door Ben van Cranenburgh
  • 11.00 uur - verwerking door Jan Geert Heuvelman
  • 11.15 uur - Energizer
  • 11.30 uur - vragen beantwoording door Ben van Cranenburgh
  • 12.00 uur - lunch
  • 13.00 uur - workshopronde 1

    Workshop 1: Componeren kun je leren

    Workshopleider: Marco van 't Hoff, muziekdocent CSG Prins Maurits (Middelharnis)
    Doelgroep: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en HBO ​

    Een reactie van een leerling uit havo 5: “Meneer, mijn zusje uit klas 1 heeft een pentatonisch muziekstukje geschreven. Waarom heb ik dat niet geleerd toen ik in de brugklas zat?” Ik heb de syllabus muziek vwo 2019 er eens op nageslagen. Ik lees daar: “De kandidaat kan muziek improviseren en componeren, vanuit een probleemstelling en met wel overwogen gebruik van muzikale materialen en middelen.” Wie denkt dat het uitgangspunt van mijn workshop een probleemstelling is, heeft het mis. Componeren heeft bij mij meer te maken met scheppen, samenstellen, creëren ... vul maar aan. Een van mijn leerlingen ziet mij als een loodgieter die tools aanbiedt. Met het juiste gereedschap mogen zij aan het werk gaan. Ik wil creativiteit ontwikkelen, zodat leerlingen iets moois maken, iets wat er nog niet eerder was.

    Tijdens de workshop laat ik voorbeelden zien van opdrachten die binnen een paar minuten klaar kunnen zijn en opdrachten waaraan een langer proces vooraf gaat. Wat kun je met titels als 4strings, Penta Toon, Ik wou, Mini mix, Names, Oleee? Daarmee gaan we aan de slag. Dus geen probleemstelling maar wel een uitgangspunt: eigen gebakken koekjes smaken meestal lekker. Zo is het ook met componeren. Laat leerlingen hun “eigen” muziek spelen.
     

    Workshop 2: En nu de praktijk: volgende week sta ik weer voor de klas...

    Workshopleider: Jan-Geert Heuvelman, muziekdocent Van Lodenstein College (Amersfoort)
    Doelgroep: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en HBO ​

    De meeste leerkrachten en docenten zien het belang van muziek wel in. Maar hoe krijgen we directie en het team zover dat ook zij dit dragen? In deze workshop gaan we vanuit een praktijkvoorbeeld actief aan de slag met het schrijven van een visiedocument. Hierin verwoorden we het belang van het vak muziek als basis voor het gesprek binnen de school. Zo hopen we draagvlak te creëren bij directie en collega’s om minimaal de vastgestelde tijd voor het vak muziek ook met actief musiceren en zingen te vullen.  

    Wil je vooraf de volgende informatie verzamelen? 

    • Is er een muziekmethode/vakleerkracht muziek op jullie school?
    • Wat is het aantal uren muziek dat gegeven wordt/moet worden per leerjaar volgens het rooster/de lessentabel?
    • Wat is de visie van de school m.b.t. (cultuur)educatie/ontwikkeling van het kind?
    • Neem een laptop mee om tijdens de workshop op te werken.

    Workshop 3: Kan een leerling langer dan 1'43" naar muziek luisteren?

    Workshopleider: Jaap Coppoolse, muziekdocent Calvijn College (Goes)
    Doelgroep: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en HBO ​

    In de huidige muziekmethodes is het bijna standaard dat leerlingen alleen muziekfragmenten beluisteren. De beperking tot niet langer dan 1'43" had vooral met bumarechten en het bijbehorende financiële plaatje voor de uitgevers te maken. Maar intussen lijkt de beperking tot maximaal 1'43" de norm te worden. Dat is jammer, want een fragment geeft geen goed beeld van een compleet muziekstuk. Zoals een los hoofdstuk geen recht doet aan een compleet boek of een fragment van een schilderij aan het gehele doek. In deze workshop worden diverse handvatten gegeven hoe we leerlingen toch naar langere muziekstukken kunnen leren luisteren.

    Workshop 4: Say it with Music!

    Workshopleider: Gerjanne Dannenberg, muziekdocent Pieter Zandt (Kampen)
    Doelgroep: onderbouw voorgezet onderwijs

    Muziekimprovisaties kun je inzetten ter verbetering van persoonlijke vaardigheden van leerlingen. Denk hierbij aan executieve vaardigheden als aandacht, concentratie, impulsbeheersing en sociale vaardigheden. Al deze vaardigheden hebben leerlingen ook buiten het muziekonderwijs dagelijks nodig.Tegelijkertijd kun je door middel van improvisaties of andere muzikale werkvormen ook nieuwe muziektheorie aan de orde laten komen. Leerlingen kunnen deze nieuwe begrippen direct koppelen aan de opgedane ervaring, waardoor deze beter blijft hangen. Niet te veel zeggen, maar doen!

    Workshop 5: Post hbo vakspecialist muziek

    Workshopleider: Mariëlle Heidekamp, muziekdocent Driestar hogeschool (Gouda) 
    Doelgroep: basisonderwijs

    Doe mee met een les praktische muzikale activiteiten voor op de basisschool. Pabo-studenten die alvast een post-hbo volgen laten zien hoe plezier in muziek samen gaat met muziek theorie leren. Bijvoorbeeld door ‘from sound to symbol’. Spelenderwijs leren, zowel voor boven- als onderbouw. Doe mee met zingen, bewegen, luisteren en vooral samen muziek maken!
  • 14.00 uur - workshopronde 2
    Zie de workshops bij workshopronde 1.
  • 14.45 uur - afsluitende evaluatie
  • 15.00 uur - hapje en drankje
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering)  
     
School of organisatie    
Student aan Driestar hogeschool:

Ik ben oud-student en wil gebruikmaken van mijn waardebon:

     
Workshop(s)    
     
Bevestiging    
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.