Minisymposium Hoogbegaafdheid

Van18 maart 13:00
tot18 maart 16:00
Locatie:Gouda, Driestar educatief

Hoogbegaafde leerlingen verdienen het om begrepen te worden, maar vooral ook dat ze zichzelf leren begrijpen. In het brein van een hoogbegaafde leerling gebeurt veel. Breinkennis en hoe leren werkt kan helpen om leerlingen te begrijpen en om hen inzicht te geven in hoe je kan leren en welke vaardigheden je daar nodig voor hebt. Tijdens dit minisymposium krijg je in kennis en handvatten hoe je de hoogbegaafde leerling op de juiste manier begeleid vanuit de 6 breinprincipes. Van harte welkom!

Lezing ‘Hoogbegaafdheid en de 6 breinprincipes: alle 6 in je les’

Vanuit het brein gezien is leren het vormen van nieuwe, sterke en uitgebreide contacten tussen hersencellen. Dat geldt voor het leren van kennis, het verbeteren van vaardigheden en voor het vormen van attitudes. Hoe kun jij als docent of begeleider ervoor zorgen dat dit zo optimaal mogelijk ontstaat? Het BCL Instituut ontwikkelde 6 breinprincipes die docenten en begeleiders een praktische en wetenschappelijke onderbouwde benadering om dit voor elkaar te krijgen.
 
Jacquelien Willemse is werkzaam bij het BCL Instituut en laat je kennismaken met de 6 breinprincipes. Je krijgt concrete tips en handvatten aangereikt hoe je deze kunt toepassen bij hoogbegaafde leerlingen. Hieronder twee voorbeelden vanuit het breinprincipe Emotie:
  • Autonomie en het versterken van status zijn beloningsbronnen voor het brein. Hoe kun je de status van een hoogbegaafde leerling versterken zonder dat dit de status van andere kinderen beïnvloedt?
  • Proud-to-be-vout...voor hoogbegaafde leerlingen kan het extra uitdagend zijn om fouten te maken en om andere strategieën te ontwikkelen als ze fouten maken. We reiken tips en werkvormen aan die helpen om enerzijds de dopaminekraan open te zettenen anderzijds leerlingen faciliteren om fouten in een breinvriendelijk licht te zien en een effectieve aanpak te kiezen. 
De lezing is 'breinproof', er is veel variatie in materiaal, werkvormen, kijken en ervaren, zien en beleven, denken en met elkaar uitwisselen. Zo word jij op diverse manieren geprikkeld, letterlijk in beweging gezet en krijg jij het thema zo aangereikt om het direct in de actualiteit van het dagelijks werk toe te passen. Daarnaast krijgt elke deelnemer een setje geplastificeerde kaarten van de 6 breinprincipes mee naar huis. 

Praktisch aan de slag

Na de lezing is het tijd voor ontmoeting. Tijdens een mini-high tea ga je met elkaar én met onderwijsadviseurs hoogbegaafdheid Mirjam Floor en Martine Blonk in gesprek. Zij verzorgen na de pauze een interactief uurtje waarin je samen bespreekt hoe je de 6 breinprincipes praktisch kunt inzetten op jouw school bij jouw leerlingen. 

Programma

  • 13.00 uur: inloop
  • 13.30 uur: lezing ‘Hoogbegaafdheid en de 6 breinprincipes: alle 6 in je les’
  • 14.30 uur: pauze en ontmoeting
  • 15.00 uur: praktisch aan de slag met ‘alle 6 in je les’
  • 16.00 uur: borrel 

Kosten

De kosten van dit minisymposium bedragen € 95,-. Dit is inclusief een mini high-tea en een setje geplastificeerde kaarten van de 6 breinprincipes.

Corona

Als de coronamaatregelen erom vragen, passen we het programma aan. Deelnemers worden daar tijdig van op de hoogte gesteld. 

Meer informatie en aanmelden

Neem bij vragen contact op met Teunita Levering. Aanmelden kan via onderstaand aanmeldformulier.

 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
Ik ben oud-student en wil gebruikmaken van mijn waardebon:

     
Bevestiging    
Heb je een vraag of een opmerking? Laat hem hier achter.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.