Make IT Day

Van20 maart 14:00
tot20 maart 17:30
Locatie:Gouda

Op 20 maart 2019 organiseert Driestar onderwijsadvies in samenwerking met Techniekpunt Gouda de Make IT Day. Deze dag staat geheel in het teken van techniek. 's Morgens ontvangen we Goudse leerlingen die onder begeleiding van studenten aan de slag gaan. 's Middags zijn leerkrachten welkom om meer over het vak techniek voor het basisonderwijs te horen.

Kinderen vinden het geweldig om te snappen hoe iets in elkaar zit of hoe het werkt. Maar kinderen uitdagen om dingen te onderzoeken, te ontwerpen of te maken kan voor een leerkracht best lastig zijn. Je weet immers niet van alle technieken iets af? Tijdens deze middag kun je kennismaken met verschillende (moderne) technieken. Je ervaart dat techniek helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. En daarbij, dat het gewoon leuk is om samen met techniek bezig te zijn!  

Inspirerende technieken

De middag starten we met een lezing door Remke Klapwijk. Zij zal kort ingaan op ‘de wereld ontdekken via ontwerpend en onderzoekend leren’. Hierna maak je in twee workshoprondes kennis met traditionele en innovatieve technieken. Benieuwd naar de werking van een sluis of juist hoe je Virtual Reality in je les kunt vormgeven? Bezoek dan een van deze workshops of maak een keus uit de andere verrassende workshops. Tussen de workshoprondes in is er een extra lange pauze waarin lesideeën op de ‘markt’ kunnen worden verzameld. Studenten presenteren hier lesideeën naar aanleiding van de workshops die ze 's ochtends aan de leerlingen hebben gegeven; gelijk praktisch inzetbaar dus!

Workshops

In beide workshoprondes worden maar liefst acht workshops gegeven waarbij diverse aspecten van techniek in het onderwijs aan bod komen. In de verschillende workshops wordt gebruik gemaakt van zowel innovatieve als traditionele technieken.

Vragen?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjolein Speksnijder.

Kosten en aanmelden

De kosten voor het symposium bedragen €45. Voor €12,50 extra kun je gezellig mee-eten. Eventuele dieetwensen kun je op het aanmeldformulier aangeven. 

Programma

  • 14.00 uur - Inloop
  • 14.15 uur - Opening
    Opening met lezing van Remke Klapwijk: “De wereld ontdekken via ontwerpend en onderzoekend leren."
  • 15:00 uur - Workshopronde 1

    Workshop 1: VR gebruiken in de les

    Workshopleider: Peter van Nieuwkoop. Peter houdt zich als docent ICT bezig met de mogelijkheden die ICT biedt voor het leren. Daarnaast houdt hij zich bezig met de impact die technologie kan hebben in onze leefwereld. Virtual Reality heeft deze beide kanten in zich. Een virtuele ervaring met behulp van VR-bril  komt zodanig ‘binnen’ dat er ook fysieke reacties kunnen worden opgeroepen.

    Thema: Lesgeven door middel van Virtual Reality. Hoe doe je dat?

    In de workshop wordt kort toegelicht hoe, achtereenvolgens, via ervaren, waarnemen, gericht observeren en onderzoeken geleerd kan worden met behulp van VR. Dit principe wordt geïllustreerd aan de hand van videofragmenten van Ocean Rift, een educatieve VR omgeving, aangevuld met vragen en opdrachten van een voorbeeldles. Tot slot, wanneer er tijd voor is, bieden we de mogelijkheid Ocean Rift zelf te verkennen met de VR bril Oculus Go.

    Workshop 2: Ontwerpen en beleven in 3D

    Workshopleider Michel Vaders is als onderwijsadviseur, docent, projectleider van Zien! (ParnasSys) en expertiseteamleider Media & ICT verbonden aan Driestar educatief.

    Wanneer we om ons heen kijken zien we alles in 3d. Wat zou er mooier zijn dan de mogelijkheid hebben een verhaal te verzinnen, dit te ontwerpen in 3D en vervolgens zelf in dat verhaal te kunnen stappen met behulp van een VR bril. Het zou helemaal mooi zijn wanneer de objecten in je verhaal ook nog reageren wanneer jij ernaar kijkt. Dat gaan we met elkaar proberen!

    Workshop 3: Mindstorms in de klas

    Workshopleider: Jan de Waard, onderwijsadviseur ICT bij de ParnasSys Academie en Gynzy Academie.

    Altijd al willen ervaren hoe je lesgeven kunt combineren met Technisch Lego en programmeren? Schrijf je in voor deze workshop en maak kennis met LEGO Mindstorms. In deze workshop worden de basisprincipes van het werken met LEGO Mindstorms kort uitgelegd en kun je er daarna zelf mee aan de slag. De workshop is zo opgezet dat je met je eigen klas op een vergelijkbare manier aan het werk kan*. Ken je LEGO Mindstorms al? Niet getreurd: in de workshop is ruimte om meerdere mogelijkheden te verkennen.

    * Mits je dit pakket in bezit hebt: EV3 Educatieve Basisset 45544 (Is eventueel ook te leen bij onze mediatheek).

    Workshop 4: Programmeren introduceren in de klas

    Workshopleider Pieter Bout is hoofd mediatheek en houdt zich vanuit zijn vorige functie als software engineer binnen Driestar educatief o.a. bezig met ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs.

    Heb je weinig of geen kennis van programmeren, maar wel de wens hier iets mee in de klas te doen? Dan is deze workshop een hele goede kennismaking met een aantal basisprincipes van programmeren waarbij je zelf praktisch aan de slag gaat met Scratch of Micro:bit. Dit is praktische kennis die je kan helpen om programmeren te introduceren in de klas.

    Workshop 5: Onderzoekend en ontwerpend leren.

    Workshopleider Sonja van Gemeren is docent natuur en techniek op Driestar hogeschool en coördinator Jonge Kind.

    Wat is de beste manier om droog te blijven als het regent? Aan welke eisen moet regenkleding voldoen en hoe zet je eigenlijk een hip regenpak in elkaar en die ook nog echt werkt? Allemaal vragen die we in deze workshop met behulp van de principes van onderzoekend en ontwerpend leren gaan proberen op te lossen. 

    Workshop 6: Ontdek de werking van een sluis

    Workshopleiders: Jos van Dijk en Sarine van Engelen. Jos is als docent aardrijkskunde verbonden aan Driestar hogeschool. Vanuit zijn vak is hij onder andere betrokken bij het beroepsgerichte afstuderen van Pabo 4. Sarine is een student op de hogeschool.

    Een sluis in de klas? Ontdek zelf hoe een echte sluis werkt in deze workshop. Het model dat we gebruiken is dé manier om kennis te maken met de bijzondere werking van de schutsluis. Door het paneel te bedienen treedt de sluis in werking en wordt het proces van het schutten zichtbaar. Zet de juiste stappen! Een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Schip in de sluis? Zet de pomp maar aan!

    Workshop 7: Stop Motion

    Workshopleider Eef-Jan Boon is docent beeldende vorming op Driestar hogeschool en heeft daarnaast zijn eigen architectenbureau in Gouda​.

    De stop motion-techniek is net zo oud als filmen zelf. De techniek is ontstaan om speciale effecten in films te maken. Dankzij onze smartphone maken we tegenwoordig dagelijks filmpjes en foto’s. Stop motion gaat een stap verder en doet een beroep op je creativiteit door de factor ‘tijd’ in te brengen in een serie opeenvolgende beelden. In deze workshop gaan we kijken hoe we met onze smartphone alledaagse voorwerpen een nieuwe betekenis kunnen geven door ze tot leven te brengen in een verhaal dat jij bedenkt.

    Extra benodigdheden: zorg dat je de app ‘stop motion studio’ hebt gedownload op je telefoon.

    Workshop 8: Hoekenwerk

    Workshopleider Harry de Gier is docent natuur en techniek op Driestar hogeschool.

    Alle ontwikkelingen in het techniekonderwijs zoals robots, 3D-printers en besturingssystemen zijn mooi, maar wat als je geen beschikking tot die materialen hebt? Hoe kun je met eenvoudige opdrachten, en zonder grote kosten toch goed met techniekonderwijs bezig zijn? In deze workshop komen acht eenvoudige techniekhoeken aan bod. Kinderen kunnen met relatief goedkoop materiaal aan het werk. Uiteraard proberen we een en ander uit. Als de leerkracht dat wil zijn er mogelijkheden om op verschillende manieren verdiepend bezig te zijn. Ook dat komt aan de orde.
  • 15.50 uur - Pauze/marktbezoek
    Tijdens de pauze is er de mogelijkheid om langs de stands op de 'markt' te lopen, te praten met de studenten die 's ochtends workshops hebben gegeven aan de leerlingen en lesideeën op te doen voor op school.
     
  • 16.40 uur - Workshopronde 2

    Zie de workshops bij workshopronde 1.

  • 17.30 uur - Afsluiting
  • 18.00 uur - Maaltijd
    Schuif gezellig aan voor een warme maaltijd. Geef in het aanmeldformulier aan of je mee wil eten en of je dieetwensen hebt.
     
 
Persoonlijke gegevens    
Aanhef:
     
Adresgegevens (voor facturering aan school/organisatie, geen privé-adres)  
     
School of organisatie    
Ik ben oud-student en wil gebruikmaken van mijn waardebon:

     
Workshop(s)    
Dieetwensen:


     
Bevestiging    
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
     
   
   
Na je aanmelding ontvang je een e-mail ter bevestiging. Heb je deze niet ontvangen? Stuur dan een e-mail naar onze webmaster.