Nadenken over prikkelverwerking met symposium Het jonge kind 2 februari 2023

220 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 1 februari het symposium Het jonge kind. Na twee jaar een online symposium konden zij dit jaar gezellig in Gouda met elkaar nadenken over prikkelverwerking. Lees hier een terugblik op deze mooie dag!

Wiebelen en friemelen

Monique Thoonsen verzorgde de lezing met de titel ‘De noodzaak van wiebelen en friemelen in de klas`. Zij is specialist zintuiglijke prikkelverwerking, pedagoog en CCE-consulent. In haar dagelijks werk is vooral bezig met de (afwijkende) zintuiglijke prikkelverwerking. Zij adviseert en begeleidt professionals, opvoeders, kinderen en volwassenen.

Iedere leerkracht kent ze wel: kleuters die altijd met hun stoel wippen, impulsief zijn, snel boos zijn, maar ook slaperig en ontspannen. Het lijkt alsof deze leerlingen niet betrokken zijn en totaal niet opletten. Lastig gedrag, zou je denken, maar in werkelijkheid zetten deze leerlingen allerlei trucs in om juist wél betrokken te kunnen blijven. Ze zijn zintuigelijk onder-of overprikkeld en proberen hun balans te herstellen.

ZiP: zintuigelijke prikkelverwerking

Monique nam ons mee in 4 verschillende types onder-of overprikkeld gedrag:
  • de aap: onderprikkeld en actief;
  • de beer: onderprikkeld en passief;
  • de kat: overprikkeld en actief;
  • de haas: overprikkeld en passief.
Ze adviseerde ons door de ZiP-bril te kijken (zintuigelijke prikkelverwerking) en gaf ons ook een ZiP-kijkwijzer mee. Daarna mochten de deelnemers nog even praktisch aan de slag met alles wat ze geleerd hadden door het oefenen van een aantal casussen rondom de vier types.
 
In de vragenronde kwamen vragen naar voren; over hoe ZiP zich verhoudt tot bijvoorbeeld ADHD, ASS en hoogbegaafdheid. Maar ook praktische vragen zoals wanneer gebruik je een wiebelkussen, welk materiaal gebruik je voor friemelen enzovoorts.

Monique gaf veel goede tips die leerkrachten meteen in kunnen gaan zetten; zoals veel bewegen, friemelen met een touwtje, staand werken.

Contact en inspiratie

Tijdens de pauze en de lunch was er tijd om inspiratie op te doen bij de verschillende stands. Ook was er de mogelijkheid een kijkje te nemen in de mediatheek. En natuurlijk was er volop gelegenheid elkaar te spreken.

Workshops

Na de lunchpauze namen workshopleiders de deelnemers verder mee in de wereld van het jonge kind. In twee workshoprondes konden deelnemers zich verder verdiepen in verschillende thema’s, zoals spel, hoogbegaafdheid, echtscheiding, executieve functies, taal/lezen/rekenen. Het was een creatieve dag met goede ontmoetingen en waardevolle inspiratiemomenten!`

Op 31 januari 2024 organiseren we ons volgende symposium Het jonge kind. Zet de datum vast in je agenda. Kun je niet wachten en wil je nu al verder met het jonge kind? Bekijk dan de pagina van het jonge kind en zie wat wij voor jou en je kleuters kunnen betekenen. 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.