Protestants Centrum GVO start lectoraat bij Driestar educatief 14 februari 2020

Het Protestants Centrum voor Godsdienstig Vormingsonderwijs (PC GVO) begint een lectoraat in samenwerking met Driestar educatief. Voor dit lectoraat wordt een associate lector gezocht.



Over PC GVO 
Docenten PC GVO verzorgen facultatief protestants godsdienstig vormingsonderwijs op openbare basisscholen. Dit schooljaar volgen ruim 22.000 leerlingen lessen PC GVO. Vormingsonderwijs verbindt het levensverhaal van leerlingen met Bijbelse verhalen. De leerling wordt geholpen om, in gesprek met de traditie, toenemend eigen antwoorden te vinden op levensvragen. Zo dragen PC GVO-docenten bij aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen. Én aan het vermogen van leerlingen om samen te leven met anderen in onze pluriforme maatschappij.
 
Doelstelling lectoraat 
De associate lector zal vanuit het verstaan van bronnen en samenleving het godsdienstpedagogisch en -didactisch handelen onderzoeken van docenten PC GVO. De opbrengsten zullen ten goede komen aan de (na)scholing van de docenten. Zo wil het lectoraat bijdragen aan kwalitatief goed godsdienstig vormingsonderwijs. De onderzoekopbrengsten worden breder ontsloten. Zodat ze ook impulsen kunnen geven aan de handelingsbekwaamheid van leraren in het bijzonder onderwijs; en aan het (academische) gesprek over de waarde van godsdienstig vormingsonderwijs in een seculiere context.   
 
Plek binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief
Voor het lectoraat heeft PC GVO de samenwerking gezocht met Driestar educatief. Driestar educatief is een praktijkgericht kenniscentrum voor christelijk onderwijs. Het lectoraat krijgt een plek binnen het onderzoekscentrum van Driestar hogeschool. Het ideaal van Driestar hogeschool is goed onderwijs dat is doortrokken van de Bijbelse identiteit en dat kinderen en jongeren raakt; dat hen iets meegeeft waar ze heel hun leven profijt van hebben en bijdraagt aan hun plek in de samenleving. Het vormingsaspect van de opleiding heeft een directe relatie met het op te starten lectoraat.
 
Associate Lector gezocht 
De beoogde associate lector heeft ruime ervaring met het doen van onderzoek en is bij voorkeur gepromoveerd in de theologie. Hij/zij heeft aantoonbare belangstelling voor levensbeschouwelijke reflectie op vraagstukken van opvoeding en onderwijs. De associate lector werkt samen met een kenniskring die is samengesteld uit de breedte van het protestantse veld. Samen met de kenniskring verricht de associate lector onderzoek en vertaalt onderzoeksresultaten naar de PC GVO-praktijk in het openbaar onderwijs. De vacature staat open vanaf 15 februari.

> Bekijk de vacature

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.