Maand van de filosofie met als thema 'rust' 21 maart 2017

"Als je verlangt naar iets wat je al hebt dan hoef je niks meer. Dan heb je meer rust." April is de Maand van de Filosofie. Het thema is Rust. Bovenstaande uitspraak van een kind past daar goed bij. Kunnen kinderen filosoferen dan?! Volgens kinderen zelf wel: ‘Filosoferen hoef je niet te leren, dat kunnen we al. Dat kan iedereen.’ ‘Iedereen kan leren filosoferen en verder nadenken dan hij normaal zou doen. Je leert dan eigenlijk beter denken. Dat is best handig. En nuttig!’

Het onderwijs is zo antwoord- en kennisreproductiegericht dat vrij nadenken over filosofische vragen door kinderen (en leerkrachten) in eerste instantie nogal eens als niet nuttig wordt gezien. Na een aantal filosofeersessies verandert dit standpunt vaak, ze gaan inzien dat soms de reis belangrijker is dan de bestemming. Sterker nog: de bestemming hoeft niet eens altijd bereikt te worden. Deze week omschreef een groepje kinderfilosofen de filosofielessen als fijne hersenkrakers. Dat je eens doordenkt en niet zomaar iets aanneemt.

 

Filosoferen is iets wat je met de hele klas kunt doen. Je hebt er namelijk geen kennis voor nodig, alleen je hoofd. Iedereen heeft een hoofd. Of je nu dyscalculie, dyslexie of iets anders hebt. Kinderen leren zelf tot inzichten te komen, gewoon door te redeneren. Hun woordenschat en mondelinge taalvaardigheid groeit, ze leren beter naar elkaar luisteren, vragen aan elkaar stellen, onder woorden brengen wat ze denken, hun eigen ideeën uiten en hun mening formuleren. Je leert kinderen op een heel andere manier kennen. En het kan zomaar zijn dat heel andere kinderen nu eens aan het woord komen dan in een normaal gesprek.

 

Zeker voor slimme kinderen kan filosoferen een verademing zijn, omdat zij uit zichzelf vaak al blijven denken over vragen waar geen antwoorden op zijn.

 

Het vereist voor leerkrachten wat oefening om filosofische vragen te stellen, en om een andere rol aan te nemen tijdens het gesprek. Je weet bij de start van een gesprek tenslotte net als de kinderen ‘niets’ en daar moeten jijzelf en de kinderen aan wennen. Maar: ‘iedereen kan leren filosoferen’. En er zijn heel veel hulpmiddelen die het jou als leerkracht makkelijker maken.

De mediatheek heeft ze>>>

 

Binnenkort worden er nog meer producten toegevoegd, dus houd de catalogus in de gaten.

   

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".