De kwaliteit van de vraag wordt bepaald door het antwoord 4 september 2018

Goede vragen stellen is een kunst. We vervallen al snel in het stellen van gesloten vragen, of semi-open vragen (waarbij de leerlingen vooral bezig zijn het door jou gewenste antwoord te raden). Dat is zo lekker controleerbaar!

Maar… als we de controle los durven laten en écht open vragen durven stellen, gaat er een wereld open. Voor de kinderen: hun natuurlijke nieuwsgierigheid en creatieve denkvermogen wordt geprikkeld; ze blijken met elkaar meer te weten en te kunnen bedenken dan ze dachten. En voor de leerkracht: de antwoorden van kinderen zitten vaak verrassend goed en origineel in elkaar; je ziet je leerlingen opveren, en je leert er zelf vaak ook nog van.

 

Er zijn veel materialen die jou als leerkracht helpen om goede vragen te stellen. Een greep uit onze collectie:

 



De mediatheek heeft ze!

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.