Gouda - Op 27 mei 2015 vond het symposium ‘Mediawijs en onderwijs’ plaats, georganiseerd door het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs. Zo’n 75 aanwezigen lieten zich over ict in het onderwijs inspireren door een drietal sprekers en gingen met elkaar in gesprek tijdens diverse workshopsessies.
Docent onderweg naar 2020
“Wat is essentieel voor het onderwijs van 2020?”, vroeg lector Nieuwe media Steef de Bruijn zich af, tevens adjunct-hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad en werkzaam voor Stichting Mediawijzer. De arbeidsmarkt vraagt nieuwe vaardigheden voor de kenniswerkers van de 21e eeuw, zoals probleemoplossend vermogen, flexibiliteit, creativiteit, samenwerken, ict-geletterdheid, maar moet het christelijk onderwijs zich daar ook op focussen?
De Bruijn reageerde met twee wedervragen: welke motieven zitten er achter deze vragen van de arbeidsmarkt en in hoeverre hoort christelijk onderwijs hier aan bij te dragen? En wat willen we ten diepste bereiken met ons christelijk onderwijs en in hoeverre kan techniek daarbij behulpzaam zijn?
De Bruijn belichtte het belang van waarden als vorming, levenswijsheid, discipelschap, kleinschaligheid en gezag in het onderwijs. ‘Onderwijs is vorming’, ‘onderwijzen is ontmoeten’, ‘leren vergt diepgang’, ‘de leraar staat centraal’ en ‘ICT kan als hulpmiddel ingezet worden’ noemde hij als vijf uitgangspunten voor het christelijk onderwijs. “Blended learning is het ideaal. Met die term bedoelen docenten meestal dat ze e-learning en traditioneel leren in hun lessen combineren, maar ik doel op een andere mix: Leg met het onderwijs een stevige basis van attitudevorming, zowel voorburgerschap als voor vreemdelingschap en leg je ict-keuzes als school naast het Media Attitude Model.”
Met vallen en opstaan
Naast Steef de Bruijn verzorgde Michel van Ast, senior trainer en adviseur op het vlak van onderwijs en ict, een lezing over ‘Hoe technologie leren kan ondersteunen’. Hij nam de aanwezigen mee in zijn persoonlijke zoektocht naar een optimale inzet van ict in het onderwijsleerproces. De inzet van ict kan een positief effect hebben op de motivatie, de leerprestaties en het leerproces, maar de leraar houdt een onverminderd belangrijke rol. “Je kunt een heldere en uitgesproken visie op leren en ICT hebben, je school volzetten met de nieuwste spullen en de meest interactieve en multimediale methodes aanschaffen; het is de docent die er uiteindelijk onderwijs van maakt.”, sprak Van Ast. De leraar moet die uitdaging aangaan; moet ict durven te gaan gebruiken. “Dat is een proces van vallen en opstaan, neem de tijd en durf glorieus te falen”, was zijn boodschap.
Met hart en ziel
Kees Ritmeester, opleidingmanager van de Pabo van Driestar hogeschool sprak tot slot in een prikkelende column over ‘ICtT: Information Communication: Tragic Treasure?!’. Hij belichtte de positieve en kritische aspecten ten aanzien van automatisering en ict in het onderwijs; dit naar aanleiding van het boek De glazen kooi van Nicholas Carr en Onderwijsheid van Kees Boele. Rimeester hield de aanwezigen een spiegel voor: “De computer is ons universele gereedschap aan het worden voor de navigatie in, en de manipulatie en het begrijpen van de wereld, zowel in fysiek als in sociaal opzicht. De vraag is hoe je hier als juf of meester op reageert en mee omgaat.” De leraar blijft de gids, riep Ritmeester op: “De leraar helpt om ankerpunten te vinden in hun leven zodat de leerlingen zich kunnen oriënteren en positioneren in ruimte en tijd”. Ritmeester besloot: “Binnen een school ben je ‘onder wijzen’. In mijn optiek leidt dat tot een ict luwe school – waar ict als hulpmiddel overigens volop ingezet kan worden – waar je mensen tegenkomt die met hart en ziel onderwijs geven.”
In gesprek
Tijdens workshops over diverse onderwerpen gingen de aanwezigen vervolgens met elkaar in gesprek over ict en onderwijs. Gespreksthema’s waren onder andere ‘mediawijs in gezin, kerk en school’; ‘hoe ga ik als docent om met sociale media?’; ‘koers bepalen over leren met ict in het primair onderwijs’; en ‘praktische ICT-tools’ en ‘leren van ICT-pilots’ in het voortgezet onderwijs.
Speciaal naar aanleiding van dit symposium verzorgde het lectoraat een themabijlage bij het Reformatorisch Dagblad, die op 27 mei gepubliceerd werd. Deze bijlage bestaat uit inspirerende interviews en informatieve artikelen.
Het Reformatorisch Dagblad, mede-initiatiefnemer van het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs, plaatste ook een verslag over het symposium.
Wilt u meer weten over nieuwe media in vorming en onderwijs; en bijvoorbeeld een bezinnende bijeenkomst op school of in uw kerkelijke gemeente organiseren? Het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs geeft graag invulling aan een dergelijke bijeenkomst. Op deze site staan ook publicaties van het lectoraat vermeld. Neem voor vragen contact op met Steef de Bruijn (lector) of Melinda Jansen (projectleider).