Terugblik Identiteitsdag 28 januari 2015 3 februari 2015

‘Een christelijke taalles bestaat niet?!’ Dat is de vraag waarmee zo’n honderdvijftig docenten uit basis- en voortgezet onderwijs, mbo en hbo, aan de slag gingen op het symposium van het lectoraat Christelijk leraarschap. Met elkaar dachten we na over de manier waarop het geloof van de leerkracht betekenis heeft voor de lesinhoud.

Lezing prof. Trevor Cooling

Prof. Trevor Cooling, zelf biologieleraar geweest, stelde de vraag of christelijk lesgeven wel mogelijk is. In zijn lezing benadrukte hij dat ook lesgeven bouwen aan Gods Koninkrijk is: de leerling wegwijs maken in de lesstof en daarbij steeds handreikingen bieden hoe de leerling het geleerde op een goede manier in de maatschappij kan inzetten. Dat doe je niet door kunstmatig bijbelse gegevens in te voegen in je les, maar door je les te ‘framen’ vanuit een christelijk wereldbeeld.

Lezing dr. Piet Raes

Piet Raes nam ons mee met een stelling: een les een christelijk karakter geven, is een les oriënteren. Met oriënteren bedoelt hij zin geven, richting geven. Waar de lesmethode stopt bij ‘savoir’ (kennis), kan de leerkracht daar ‘saveur’ (smaak) aan geven. Een les over de demografische opbouw van de samenleving verrijkt een christelijke leraar door samen met zijn of haar leerlingen na te denken over het universele van een gezin, mensen waar je bij hoort.

Lezing Ewald Mackay

Na het volgen van workshops sluit Ewald Mackay de avond af met een lezing over ‘Een venster op de hemel’. Christelijke leerkrachten hebben de mogelijkheid om tijdens het les geven een venster op de hemel te openen voor de leerlingen. Ewald Mackay laat in zijn lezing zien dat daar belemmeringen voor zijn, maar dat we ons daar niet door moeten laten weerhouden en ontmoedigen.

Terugkijken?

U kunt de lezingen nu terugkijken!
Voor de lezing van prof. Trevor Cooling klik hier.
Voor de lezing van dr. Piet Raes klik hier

Ook zijn er uitgebreidere verslagen van de lezingen van prof. Trevor Cooling en dr. Piet Raes terug te lezen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.