‘Een christelijke taalles bestaat niet?!’ Dat is de vraag waarmee zo’n honderdvijftig docenten uit basis- en voortgezet onderwijs, mbo en hbo, aan de slag gingen op het symposium van het lectoraat Christelijk leraarschap. Met elkaar dachten we na over de manier waarop het geloof van de leerkracht betekenis heeft voor de lesinhoud.
Lezing prof. Trevor Cooling
Prof. Trevor Cooling, zelf biologieleraar geweest, stelde de vraag of christelijk lesgeven wel mogelijk is. In zijn lezing benadrukte hij dat ook lesgeven bouwen aan Gods Koninkrijk is: de leerling wegwijs maken in de lesstof en daarbij steeds handreikingen bieden hoe de leerling het geleerde op een goede manier in de maatschappij kan inzetten. Dat doe je niet door kunstmatig bijbelse gegevens in te voegen in je les, maar door je les te ‘framen’ vanuit een christelijk wereldbeeld.
Lezing dr. Piet Raes
Piet Raes nam ons mee met een stelling: een les een christelijk karakter geven, is een les oriënteren. Met oriënteren bedoelt hij zin geven, richting geven. Waar de lesmethode stopt bij ‘savoir’ (kennis), kan de leerkracht daar ‘saveur’ (smaak) aan geven. Een les over de demografische opbouw van de samenleving verrijkt een christelijke leraar door samen met zijn of haar leerlingen na te denken over het universele van een gezin, mensen waar je bij hoort.
Lezing Ewald Mackay
Na het volgen van workshops sluit Ewald Mackay de avond af met een lezing over ‘Een venster op de hemel’. Christelijke leerkrachten hebben de mogelijkheid om tijdens het les geven een venster op de hemel te openen voor de leerlingen. Ewald Mackay laat in zijn lezing zien dat daar belemmeringen voor zijn, maar dat we ons daar niet door moeten laten weerhouden en ontmoedigen.
Terugkijken?
U kunt de lezingen nu terugkijken!
Voor de lezing van prof. Trevor Cooling klik
hier.
Voor de lezing van dr. Piet Raes klik
hier
Ook zijn er uitgebreidere verslagen van de lezingen van
prof. Trevor Cooling en
dr. Piet Raes terug te lezen.