Symposium ‘Tijd voor Pedagogiek in de Lerarenopleiding’ 27 augustus 2018

Hoe bereid jij als lerarenopleider je studenten voor op het hart van hun beroep en waar licht in jouw didactiek de pedagogiek op? Deze en meer vragen staan centraal op het symposium Tijd voor Pedagogiek in de Lerarenopleiding op vrijdag 12 oktober.

Het symposium vertrekt niet vanuit de theorie, maar vanuit het handelen van leraren en opleiders. We zoomen in op praktijksituaties en verkennen met elkaar de pedagogische dimensies daarvan in een gesprek aan verschillende dialoogtafels. Dat doen we aan de hand van een drietal uitgangsvragen:

  • hoe is de getoonde praktijksituatie gerelateerd aan je eigen professionele handelen;
  • wat vraagt het van de lerarenopleiding
  • en wat betekent het voor (praktijk)onderzoek?
Aan het eind van elke sessie geven prof.dr. Gert Biesta en prof.dr. Ferre Laevers een reflectie op de opbrengsten van het gesprek. Uiteindelijk beogen we met het symposium een pedagogisch perspectief voor de lerarenopleiding te bieden.
 
Het symposium wordt georganiseerd door de lectorenkring, een groep van 15 lectoren en prof.dr. Gert Biesta, die onder leiding van prof. dr. Luc Stevens werkt aan relevante thema’s met betrekking tot de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming. Tijdens de lunchpauze laten de lectoren zien op welke manier zij met hun lectoraat bijdragen aan de ontwikkeling van een pedagogische lerarenopleiding, aan de hand van posterpresentaties van praktijkonderzoek.
 
Ga naar de website van Stichting nivoz voor meer informatie en om je aan te melden voor dit symposium.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.