Socialemediagebruik onder reformatorische jongeren erg veranderd 30 april 2016

Het gebruik van sociale media onder christelijke jongeren tussen de 12 en 21 jaar is tussen 2013 en 2016 flink veranderd. Het gebruik van Facebook, Twitter en sms is erg gedaald, terwijl WhatsApp, Instagram en Snapchat steeds vaker worden gebruikt. Ook het smartphonebezit is toegenomen in dezelfde periode.

Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs aan Driestar hogeschool. Het lectoraat bevroeg in 2013 zo’n 2600 leerlingen naar hun mediagebruik en herhaalde dit onderzoek in 2015/2016 onder ongeveer 3100 leerlingen.
 
Had in 2013 bijna 71 procent van de jongeren een smartphone, in 2015/2016 is dat percentage gestegen tot 84 procent. Onder 12- en 13-jarigen is het aantal jongeren dat een smartphone heeft lager: 66 en 76 procent. Vanaf 16 jaar heeft minimaal negen op de tien jongeren een smartphone.
 
Tussen 2013 en 2016 veranderde het socialemediagebruik flink. Maakte in 2013 nog 1 op de 5 jongeren vrijwel dagelijks gebruik van Twitter in 2015/2016 is dat nog maar 4 procent.
 
Ook het Facebookgebruik is flink afgenomen. Gebruikte in 2013 nog tweederde van de jongeren Facebook vrijwel dagelijks; 2,5 jaar later is dan iets meer dan 4 op de 10 jongeren. Vooral onder de groep jongste jongeren is het gebruik van Facebook gedaald. 
 
Het gebruik van Snapchat en Instagram is in tegenstelling daarvan in 2015/2016 flink toegenomen ten opzichte van 2013. Maakten in 2013 nog slechts 5 en 9 procent van de jongeren gebruik van respectievelijk Snapchat en Instagram, in 2015/2016 zijn die percentages gestegen naar 25 en 35 procent. Vooral jongeren tussen de 14 en 16 zeggen Snapchat vrijwel dagelijks te gebruiken. Bij Instagram zijn dat met name 14- en 15-jarigen.
 
De hoeveelheid tijd die jongeren op een gemiddelde schooldag gebruik maken van een beeldscherm (van zowel computer/laptop als smartphone) is niet toegenomen. Zei in 2013 43 procent van de jongeren meer dan drie uur per dag kwijt te zijn aan beeldschermen, in 2015/2016 is dat percentage gedaald tot 38 procent.
 
Het onderzoek is uitgevoerd onder jongeren uit het voortgezet onderwijs en de eerste twee leerjaren van het Middelbaar Beroeps Onderwijs, grofweg tussen de 12 en 21 jaar oud. De jongeren zijn allen leerlingen van christelijke scholen. Het betreft de zeven reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs (Van Lodenstein College, Gomarus Scholengemeenschap, Jacobus Fruytier Scholengemeenschap en Wartburg College, Calvijn College, Wartburgcollege, Driestar College), het Hoornbeeck College, de Prins Maurits Scholengemeenschap in Middelharnis en het Ichthus College in Veenendaal. 
 
In het “Onderzoek naar verandering in gebruik sociale media onder jongeren uit de gereformeerde gezindte” vind je meer en gedetailleerdere gegevens uit het onderzoek. Ook tref je daarin grafieken en tabellen aan met cijfers uit de vragenlijsten. 
 
Op 25 mei 2016 houdt het lectoraat een symposium over het thema Machtige Media in het gebouw van Driestar educatief in Gouda. Daar zullen meer resultaten uit de enquête aan bod komen. Voor meer informatie over het symposium: www.weeswijsmetmedia.nl/symposium.

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".