Promotieonderzoek: de waarden van leidinggevenden in het reformatorisch voortgezet onderwijs 27 september 2017

Leidinggeven is moeilijk. Je moet het vak leren, en dat gaat niet vanzelf. Jouw persoonlijke waarden zijn een belangrijke drijfveer voor de manier waarop je leiding geeft. Piet Murre promoveerde op een onderzoek naar de waarden van leidinggevenden in het reformatorisch voortgezet onderwijs.

Promotie Piet Murre

Op 19 september jl. promoveerde Piet Murre bij de universiteit van Leeds (UK) tot doctor. De titel van zijn proefschrift is: 'Headteacher values in five Dutch Reformed secondary schools: Comparing perspectives of heads, staff and pupils' ('De waarden van schoolleiders in 5 scholen voor reformatorisch voortgezet onderwijs in Nederland: een vergelijking tussen de perspectieven van schoolleiders, teamleiders en docenten, en leerlingen'). 

Persoonlijke waarden 

Piet: “Hoe je je kennis over leidinggeven en de ervaring die je daarmee hebt opgedaan gebruikt, is in behoorlijke mate afhankelijk van je waarden. Voor een christelijke leidinggevende is het een opgave om persoonlijke waarden in lijn te zien met Gods Woord en daarnaar te handelen. Op welke manier ben je bijvoorbeeld eerlijk en transparant tegenover een collega die niet goed functioneert? Daar komt bij dat de mensen rond je (vaak wordt ‘onder je’ gezegd) daar ook iets van zien en er iets van vinden. In mijn onderzoek heb ik de vraag gesteld welke waarden schoolleiders in het reformatorisch voortgezet onderwijs hebben en in hoeverre dat verbonden is met hun reformatorische levensovertuiging, met hun geloof.”

Zelfreflectie 

“Waarden van schoolleiders blijken er toe te doen. In de scholen worden die waarden geregeld ook herkend in bijbehorend gedrag: teamleiders en docenten zien dat hun directeur doet wat hij zegt. Hij zegt meedenken belangrijk te vinden en vraagt daar ook actief om. Dat is erg mooi en reden tot dankbaarheid. Laten we dat daarom ook eerst vaststellen. Aan de andere kant ben ik ook verschillen in beleving tegengekomen: vanuit het perspectief van de schoolleider kan gedrag dan helemaal in lijn met zijn overtuiging, maar niet zo begrepen worden door de collega’s. Dat is jammer; temeer daar het mogelijk lijkt om hier wat aan te doen. Dat vraagt zelfreflectie, gevoed door een serieus bevragen van docenten in een veilig klimaat.”

Aandacht voor missie

“De mate waarin waarden van reformatorische schoolleiders verbonden zijn aan hun geloof en geloofsovertuigingen varieert in hun eigen waarneming en die van hun omgeving. Dat geldt bijvoorbeeld ook als je kijkt naar de diverse elementen van de missie van de scholen. Zo’n missie formuleert kernachtig het waarom en waartoe van reformatorische scholen. In de praktijk is niet iedereen het erover eens het waarmaken van die missie ook voldoende aandacht krijgt. Als het gaat om de verhouding tussen kwalitatief goede lessen, voorbereiden op allerlei toetsen, voorbereiden op het staan als christen in deze maatschappij, en gericht zijn op het eeuwig behoud van leerlingen variëren de beelden over mate waarin aan elk ervan waarde wordt gehecht en tijd en energie aan besteed.” 

Vervolgonderzoek

Het onderzoek van Piet Murre krijgt een vervolg in zijn taak als lector binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief. “Er kwamen nog veel andere dingen in mijn onderzoek naar boven waar ik over door wil denken, verder op wil studeren en over door wil spreken allen die bij de scholen betrokken zijn.”

Meer nieuws