Presentatie Piet Murre van promotieonderzoek naar waarden van leidinggevenden 9 november 2017

Waarden zijn belangrijk in wat leidinggevenden doen en hoe ze dat doen. In hoeverre zijn ze verbonden met hun geloof? En worden ze ook herkend door hun omgeving? Deze vragen stelt Piet Murre in zijn onderzoek, waarop hij aan de University of Leeds (UK) is gepromoveerd tot doctor (PhD).

De thesis is getiteld ‘Headteacher values in five Dutch Reformed secondary schools: comparing perspectives of heads, staff en pupils’. (‘De waarden van schoolleiders in vijf scholen voor reformatorisch voortgezet onderwijs in Nederland: een vergelijking tussen de perspectieven van schoolleiders, teamleiders en docenten, en leerlingen.’)

Inhoud onderzoek

Het onderzoek is gericht op leidinggevenden in reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland. Na aandacht voor de begripsbepaling van waarden volgen twee casestudies. Daarin zijn bij twee leidinggevenden de waarden in het leidinggeven onderzocht in relatie tot hun christelijk geloof. Welke waarden vinden zij belangrijk? Hoe geven ze die vorm? In hoeverre is dat verbonden met hun geloof? Vervolgens is onderzocht in hoeverre mensen rondom de leidinggevende (docenten, leerlingen) die waarden in diens gedrag herkenden.

Presentatie

Op 2 november jl. presenteerde dr. Piet Murre zijn promotieonderzoek aan collega’s van Driestar educatief. Tijdens de bijeenkomst gingen de collega’s met elkaar in gesprek. Wat zie jij als belangrijke waarden bij jezelf en bij je leidinggevende? Is er herkenning? Kun je ze onderbouwen vanuit de Bijbel?

Tekst gaat verder onder de afbeelding.



Annelies Kraaiveld, manager pabo, gaf in een reflectie het belang van kernwaarden aan met voorbeelden vanuit de diverse opleidingen die Driestar hogeschool biedt op het gebied van leiderschap: de minor Jong management van de pabo, de opleiding tot schoolleider en de master educational leadership. Studenten denken na over wat voor hen onopgeefbaar is.

Dick Alblas, docent lerarenopleiding voortgezet onderwijs, benaderde de vraag vanuit het onderwerp fraude. Boeiende vraag bij frauduleus gedrag is: hoe kon het zo ver komen? Net als in het onderzoek van Piet Murre probeert hij menselijk gedrag te begrijpen in relatie tot hun waarden. Bij het leidinggeven is stille tijd onmisbaar. Zo klinkt afhankelijkheid ook in het gebed van de visser, waarmee Piet Murre zijn lezing beëindigde: ‘O God, Uw zee is zo groot en mijn scheepje is zo klein. Amen.’

Het onderzoek van Piet Murre krijgt een vervolg in zijn taak als lector binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief.







Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.