Binnen Driestar educatief is op basis van het bronmodel identiteit een identiteitsscan ontwikkeld. Met behulp van deze scan kan in beeld worden gebracht hoe de verschillende betrokkenen denken over de identiteit van een bepaalde school. Dit betreft zowel de vastgelegde, de geleefde als de beleefde identiteit. Maar kun je identiteit eigenlijk wel meten?
Bronmodel
Het bronmodel maakt vele facetten van de identiteit zichtbaar. Het is een prachtig middel om bijvoorbeeld met elkaar in gesprek te gaan over de manier waarop de identiteit van een school doorwerkt in de dagelijkse lespraktijk. Maar zo’n gesprek kan alle kanten opgaan en daardoor vaag blijven. Is het niet mogelijk identiteit te meten?
Identiteit meten
Bij Driestar educatief reageren we in eerste instantie negatief op die vraag. Pratend over identiteit komt immers het persoonlijk geloof van iedereen die op een school werkzaam is in beeld. De vraag naar de doorwerking van dat geloof in een werkelijk christelijke onderwijspraktijk wordt gesteld. Dat zijn tere zaken die we niet op een schaal van een tot tien kunnen scoren. Bovendien, wat zegt het als de uitslag van de scan een score van zeven laat zien? Wat is zo’n conclusie waard? Identiteit moet je niet meten.
Identiteitsscan
Toch is er binnen Driestar educatief een identiteitsscan ontwikkeld – met inachtneming van de bovenstaande bedenkingen. Als je met behulp van een ‘scan’ (een vragenlijst die gebaseerd is op het bronmodel identiteit) naar je school en je eigen functioneren kijkt, gaat het niet om dat meten op zich. Het cijfertje geeft hoogstens een bepaalde indicatie. Het is vooral belangrijk dat je daar als team verder over praat. Als bijvoorbeeld blijkt dat in het lesmateriaal de christelijke identiteit nauwelijks te herkennen is, moet op z’n minst de vraag aan de orde komen of dat is wat je als team wilt. Niet vanwege ‘dat magere zesje’, maar vanwege het feit dat doorwerking van de identiteit in alle facetten van het schoolleven zo belangrijk is. De scan is zo vooral een hulpmiddel om bewust gestalte te geven aan de roeping van de christelijke school.