Identiteitsscan: meten is weten? 21 januari 2016

Binnen Driestar educatief is op basis van het bronmodel identiteit een identiteitsscan ontwikkeld. Met behulp van deze scan kan in beeld worden gebracht hoe de verschillende betrokkenen denken over de identiteit van een bepaalde school. Dit betreft zowel de vastgelegde, de geleefde als de beleefde identiteit. Maar kun je identiteit eigenlijk wel meten?

Bronmodel

Het bronmodel maakt vele facetten van de identiteit zichtbaar. Het is een prachtig middel om bijvoorbeeld met elkaar in gesprek te gaan over de manier waarop de identiteit van een school doorwerkt in de dagelijkse lespraktijk. Maar zo’n gesprek kan alle kanten opgaan en daardoor vaag blijven. Is het niet mogelijk identiteit te meten?

Identiteit meten

Bij Driestar educatief reageren we in eerste instantie negatief op die vraag. Pratend over identiteit komt immers het persoonlijk geloof van iedereen die op een school werkzaam is in beeld. De vraag naar de doorwerking van dat geloof in een werkelijk christelijke onderwijspraktijk wordt gesteld. Dat zijn tere zaken die we niet op een schaal van een tot tien kunnen scoren. Bovendien, wat zegt het als de uitslag van de scan een score van zeven laat zien? Wat is zo’n conclusie waard? Identiteit moet je niet meten.

Identiteitsscan

Toch is er binnen Driestar educatief een identiteitsscan ontwikkeld – met inachtneming van de bovenstaande bedenkingen. Als je met behulp van een ‘scan’ (een vragenlijst die gebaseerd is op het bronmodel identiteit) naar je school en je eigen functioneren kijkt, gaat het niet om dat meten op zich. Het cijfertje geeft hoogstens een bepaalde indicatie. Het is vooral belangrijk dat je daar als team verder over praat. Als bijvoorbeeld blijkt dat in het lesmateriaal de christelijke identiteit nauwelijks te herkennen is, moet op z’n minst de vraag aan de orde komen of dat is wat je als team wilt. Niet vanwege ‘dat magere zesje’, maar vanwege het feit dat doorwerking van de identiteit in alle facetten van het schoolleven zo belangrijk is. De scan is zo vooral een hulpmiddel om bewust gestalte te geven aan de roeping van de christelijke school. 

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".