'Help leraar en zorgleerling zodat het voor hen beiden passend onderwijs wordt' 13 oktober 2020

'Schaf het speciaal onderwijs niet op korte termijn af. De expertise en de kleinschaligheid biedt sommige leerlingen betere ontwikkelingsmogelijkheden dan het reguliere (’passende’) onderwijs nu kan bieden.'


Dit artikel verscheen vandaag in het Nederlands Dagblad. Lees hier het hele artikel.

Dat schrijven lector inclusieve klassen, Neely Anne de Ronde, en kinder- en jeugdpsycholoog en onderzoeker Albert de Vries van Driestar educatief.

De kinderombudsman bracht pas naar buiten dat kinderen met een meervoudige of complexe ondersteuningsbehoefte het onderwijs nog niet passend genoeg vinden. De hulp sluit onvoldoende aan bij hun behoeften en mogelijkheden. Om het onderwijs passender te krijgen, willen kinderen beter gehoord worden.

Uit een recente enquête van het Lerarencollectief blijkt tegelijkertijd dat 75 procent van de ondervraagden in het basisonderwijs moeite heeft om leerlingen met een handicap of gedragsproblemen goed te helpen. Ze hebben niet de benodigde expertise en tijd voor hun ‘zorgleerlingen’.

Dit soort enquêtes zijn de afgelopen jaren vaker gehouden en het beeld blijft hetzelfde: de klassen zijn te groot, het aantal zorgleerlingen te veel en de werkdruk is te hoog. Toch zijn er al veel scholen waar passend onderwijs wel slaagt.

>> Lees verder op de website van het ND

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.