Gods werkelijkheid betrekken bij lessen 8 juni 2021

Leerstof en vakinhoud gaan over de werkelijkheid. Daarmee gaan ze ook over Gods werkelijkheid. Welke rol speelt de leerling in deze werkelijkheid? Die vraag heeft alles met christelijk burgerschap te maken. De zeven principes van de Didactische diamant helpen om een vakles vanuit christelijk perspectief vorm te geven.

Neem bijvoorbeeld een les over aardgas. Het toepassen van de Didactische diamant leverde het idee op om leerlingen te laten werken aan een casus over aardgaswinning in Groningen, waarbij zij als minister van Economische Zaken en Klimaat moeten besluiten over het dichtdraaien van de aardgaskraan.

In de casus spelen het omgaan met grondstoffen en duurzaam handelen een rol, maar ook het aandacht hebben voor mensen die schade ondervinden van aardgaswinning. Daarbij is er ook aandacht voor economische aspecten, zoals winstmaximalisatie door aardgaswinning ten koste van de lokale bewoners.

Door een les zo in te vullen, gaan vakinhoudelijke doelen hand in hand met kritisch leren kijken, creatief denken, leren afwegen en verbanden leggen. Daarin hebben Bijbelse noties en het omgaan met normen en waarden een heel natuurlijke plaats. In verschillende projecten van het Onderzoekscentrum van Driestar educatief worden bestaande lessen herontworpen of nieuw gemaakt. Ook helpt Driestar onderwijsadvies scholen zulke lessen te ontwerpen.

>> Klik hier om naar de kennisbank van Driestar educatief te gaan.

Dit artikel verscheen eerder in DRS Magazine.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.