Soms heb je als individuele leraar of als team(leider) even een denkduwtje nodig. Je zoekt een korte intro voor een teambespreking, bijvoorbeeld over het geven van straf of over dagopeningen. Met het oog op zulke vragen publiceerde het lectoraat Christelijk leraarschap onlangs Gids, volg het spoor.
De opzet van het boekje en de gedachte erachter is gelijk aan de vorige uitgave: Gids, laat je gidsen. Hiermee wordt de metafoor van de leraar als gids vastgehouden. In de periode dat je met je leerlingen optrekt, ben je hun gids. Je laat ze allerlei dingen zien en vooral: je leert ze kijken. Maar de vraag hoe je dat precies doet, is nog niet zo gemakkelijk. En zet je als gids zelf de route uit, of is er een spoor dat je mag volgen?
Twaalf thema’s
In Gids, volg het spoor komen twaalf thema’s aan de orde. Elk thema wordt uitgewerkt in een hoofdstuk van beperkte omvang met reflectievragen en referenties. Door die opzet leent deze uitgave zich heel goed voor een bezinnend moment in een teamvergadering, maar ook als start voor iemand die er dieper in wil duiken. De onderwerpen zijn heel divers, onder andere schoolmeestersintuïtie, gezag, Bijbelstudie op school dagopeningen en de leraar als duider van de werkelijkheid. Daarmee is Gids, volg het spoor een caleidoscoop van thema’s die relevant zijn voor christelijke leraren.
Gids, volg het spoor is te verkrijgen in onze webwinkel en kost € 14,95.
>> BESTEL NU