Prof. dr. Bram de Muynck treedt aan als hoogleraar op de bijzondere Driestarleerstoel Christelijke pedagogiek op de Theologische Universiteit Apeldoorn.
Vrijdag 2 december 2016 aanvaardde onze lector Bram de Muynck zijn ambt als bijzonder hoogleraar Christelijke pedagogiek. Deze bijzondere leerstoel is door Driestar educatief gevestigd aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA). De titel van zijn inaugurele rede was: ‘Tijd voor verlangen. Persoonsvorming als toetssteen voor bevindelijke pedagogiek’.
Veel belangstellenden wilden getuige zijn van dit novum in de Driestargeschiedenis. Daardoor vond de bijeenkomst niet plaats in het gebouw van de TUA, maar in een nabijgelegen kerkgebouw. Daar heette professor Peels, rector van de TUA, de nieuwe hoogleraar welkom als pedagoog te midden van de theologen.
Pedagogisch ideaal
In zijn oratie sprak Bram de Muynck over persoonsvorming in relatie tot kwalificatie en socialisatie. Het zijn de drie doeldomeinen die Biesta voor het onderwijs formuleert. De Muynck verkende de onderlinge verhouding van de drie domeinen en pleitte ervoor de persoonsvorming niet te laten wegdrukken door te grote nadruk op kwalificatie of socialisatie.
Dat gevaar bestaat ook in de christelijke opvoeding. Als daar vooral de nadruk ligt op het aanleren van regels en codes van groepsgedrag, wordt persoonsvorming tot socialisatie. Daar waar vooral de nadruk gelegd wordt op intellectuele vorming en apologetiek, wordt de persoonsvorming tot kwalificatie.
Vervolgens werkte hij zijn christelijk pedagogische ideaal uit. Daarbij gaat het uiteindelijk om het doel uit Galaten 4:19, dat Christus gestalte krijgt in het leven van de jongere. De manier waarop dat gebeurt is een geheim – en toch is er de roeping tot christelijke opvoeding. Daarbij helpt de bevindelijke pedagogiek, die professor De Muynck typeerde met drie kernen: het leven uit genade, het leven bij de Schrift en de betrokkenheid op de werkelijkheid als Gods wereld.
Moed voor ongemakkelijke vragen
In zijn felicitatietoespraak wenste Rens Rottier, voorzitter van het college van bestuur van Driestar educatief, de nieuwe hoogleraar moed toe bij het stellen van ongemakkelijke vragen. Die vragen betreffen enerzijds een toenemende verwatering van de christelijke identiteit in sommige scholen. Anderzijds kunnen die ongemakkelijke vragen ook gesteld worden bij scholen waar de identiteit gestold en onaantastbaar is geworden. In beide gevallen ontbreekt het broodnodige gesprek over christelijke pedagogiek. Voor professor Bram de Muynck is dat gesprek onontbeerlijk. Zijn uitgangspunt daarbij is helder: ‘Christelijke pedagogiek zal bevindelijke pedagogiek zijn, of ze zal niet zijn.’
Inaugurele rede
Op de
website van het Reformatorisch Dagblad is een bewerking van de inaugurele rede te lezen. De volledige tekst van de rede is te verkrijgen in de
webshop van de TUA.
Foto's: Wouter Muskee